Kedelige butikker uden mærkevarer

Begrænset vareudvalg gør danske supermarkeder til nogle af de mest kedelige i verden, men trods discountbølgen går et stort købestærkt publikum efter gourmetvarer.

Foto: Torben Klint.
Læs mere
Fold sammen

De fleste danskere, der blot har rejst en smule i Europa, kan hurtigt blive enige om, at danske supermarkeder er nogle af de mest kedelige i verden.

Vareudvalget er begrænset, kædernes egne billige handelsmærker fylder mere og mere. Kødet i forretningerne kommer fra store fabrikker i stort set de samme udskæringer. Det er efterhånden meget sjældent, at man kommer hjem fra et supermarked og har brugt flere penge, end man havde tænkt sig. Fristelserne mangler.

Men måske er vi danskere selv skyld i miseren, for vi går efterhånden kun efter pris. Discountbutikkerne vokser – vi svigter forretninger med et bredt udvalg.

Konsekvenserne bliver stadig mere mærkbare. På brødsiden er de store mærkevareproducenter, Kohberg og Lantmännen Unibake (det gamle Schulstad) i krise. Omsætningen viger, og regnskabstallene er dårlige.

Andre kendte mærkevareproducenter som for eksempel Daloon (dybfrost) melder også om stigende prispres og indtjeningsproblemer. Cocio, der er et kendt brand inden for chokolademælk, må bruge stadig flere reklamekroner på at holde sine produkter i distribution i detailhandlen. De danske dagligvarekæders pres på mærkevareproducenter er kortsigtet. Der er et stort købedygtigt publikum, der går efter gourmetvarer uanset tiderne. Og når konjunkturerne vender, vil også de »almindelige danskere« igen begynde at efterspørge kvalitet. I mellemtiden er de producenter, der skal komme med fornyelserne, måske forsvundet.

Det er i høj grad fødevareproducenterne, der betaler dagligvarekædernes omfattende markedsføring med husstandsomdelte reklamer. Måske skulle dagligvarekæderne droppe de dyre papiraviser og bruge pengene på at gøre deres butikker og varesortimenterne mere spændende.

På det seneste har Kohberg og Netto forhandlet sig frem til et koncept, der sikrer kunderne frisk brød i Netto-butikkerne hver morgen. Her spiller Kohberg en vigtig rolle i forsyningskæden. Måske er den type løsninger en vej ud af krisen.

Alternativet er, at mærkevareproducenterne skaber deres egne salgskanaler – eventuelt på nettet. De har efterhånden ikke meget at miste ved at vove springet.