»Kan du være en bitch?« Jeg blev mundlam

Nødvendigt at gå fra »one size fits all« til »one size fits nobody«. Der er brug for forskellige persontyper, men der er ikke plads til en bitch.

Foto: PR Martin Søby.
Læs mere
Fold sammen

Dampen fra en ellers dynamisk jobsamtale ebbede ud, da jeg kørte hjem, for jeg forstod ikke helt meningen med det overrumplende spørgsmål: »Kan du være en bitch?«

Jeg blev mundlam.

Jeg overvejede spørgsmålet en ekstra gang og svarede »Nej, og jeg ville ikke ansætte en«, for den adfærd, jeg tillægger en bitch, er hverken en jeg sidestiller med kompetent, samarbejdsvillig eller samarbejdsstærk.

Det at have en ordentlig og venlig facon må ikke forveksles med en manglende robusthed eller manglende evne til at træffe svære ­beslutninger og handle på dem. Det er i min optik et helt forkert syn på, hvad der kendetegner en succesfuld leder, ikke-leder og succesfuld organisation. Ingen ønsker at rapportere til en bitch. Ingen ønsker at være kollega med en. Folk ønsker at rapportere til og samarbejde med et menneske, der giver dem en værdig behandling.

Man skal systematisk afveje, hvilke mennesketyper man tiltrækker og udvælger, og ikke mindst hvilke kompetenceprofiler man sammensætter i teams og under hvilken leder, og huske på, at fordelingsnøglen har stor betydning for enhver leders evne til at lykkes. Samarbejdsevne og samarbejdsvillighed er én af de primære færdigheder, man bør kigge ­efter, for styrker som robusthed, handle- og eksekveringskraft samt konkurrenceiver kan kamme over og blive til svagheder, hvis de er overgjorte. Det kan udvikle en organisatorisk slagmark.

Rekruttering vendt på hovedet

I erkendelsen af, at teamdynamik er et ultimativt parameter for bl.a. sælgeres bankerytme, har vi hos Trustpilot vendt rekruttering på ­hovedet.

Vi har valgt at bygge high performance salgs­teams ud fra individuel profilanalyse, således at det rette team bygges, bottom up, og rapporterer til den salgsleder, der er den bedste til at fremme og vedligeholde performance i netop det team.

Sælgere er tidligere blevet anskuet som ­individualister, hvilket de også er, men de er gensidigt afhængige af hinanden og den energi, de avler som helhed og som genererer mere salgskadence.

Suboptimering, bitch-adfærd og egorytteri holder således ikke nogen steder – heller ikke på salgsgulvet. Tilsvarende bygger et high performance salgsteam heller ikke på den samme type topsælgerprofil bordet rundt, for denne profil avler ikke energien til de øvrige omkringsiddende sælgere. Det kan i værste fald nedbringe energiniveauet, hvis der er for mange af den samme type i det samme team, og team­ånden som følge heraf er ikke eksisterende.

I dag ved vi præcis, hvilken sælger – eller salgsledertype – vi skal hyre, når en sælger ­eller salgsleder skal erstattes.

Vi anvender ikke længere one size fits all rekruttering, for konsekvensen er i givet fald, at one size fits nobody.

Succesen bag teamdiversitet, frem for ­homogenitet, har derfor vist, at vi har brug for hinandens forskellighed for at kunne blomstre individuelt.