Jo, Kraka, den digitale bølge skyller ind over os

Teknologi. Vi kan ikke styre den eksplosive digitale transformation ved bare at slå koldt vand i blodet. Tænketanken Krakas konklusioner om, at den teknologiske udvikling går langsommere end ventet, kan skabe en falsk tryghed.

»I den ene branche efter den anden ser vi spillereglerne blive ændret markant, og vi skal som samfund gå aktivt ud og forme denne fremtid,« skriver SAP-direktør Anders Feddersen i et svar til tænketanken Krak. Illustration: Iris Fold sammen
Læs mere

»Den teknologiske bølge, alle taler om, ligner et stillestående hav.« Sådan lød det i et indlæg fra to økonomer i Berlingske Business forleden, og så fik jeg morgen­maden galt i halsen.

Jeg skal ikke anfægte den national­økonomiske argumentation fra Kraka-­økonomerne Jens Hauch og Hans Jørgen Whitta-Jacobsen, men grundholdningen i artiklen stemmer slet ikke overens med den hverdag, jeg oplever i danske virksomheder.

Verden er i hurtig forandring, også selv om det ikke kan aflæses i Danmark som højere produktivitet pr. arbejdstime, som stigende international handel, som større udskiftninger blandt virksomheder eller som en eksplosion i antallet af industri­robotter.

Indlægget slutter af med at anbefale, at vi skal »slå koldt vand i blodet og fokusere på, hvordan vi får gang i teknologisering og automatisering – herunder i den offentlige sektor – og hvordan vi afbøder de indivi­duelle omkostninger af disse processer«.

Jeg er enig. Bortset fra at vi nok ikke styrer eksplosiv digital transformation ved at slå koldt vand i blodet. Tværtimod skal den digitale transfor­mation opstå gennem innovation og ambitiøse udviklingsprojekter, hvor de store og etablerede virksomheder og aktører i samfundet bør skæve meget seriøst til metoder, ideer og kulturer i opstarts­miljøerne.

Begrebet »disruption« har nok ikke ­gjort noget godt for at forstå den trans­formation, som software, kunstig intelligens og Big Data påfører vores samfund i de næste fem-ti år.

Begrebet antyder lynhurtige sceneskift fra den ene dag til den anden. Men Kraka skal da slet ikke undskylde, at tænketanken i en tidligere analyse har vist, at 40 pct. af de nuværende jobfunktioner med stor sandsynlighed kan erstattes af kendt teknologi.

Vi taler nemlig om meget fundamentale forandringer på arbejdsmarkedet og i nærmest alle dele af samfundet, hvor nye digitale forretningsmodeller skal på banen for at sikre nye indtægtskilder og nye samarbejdsformer som erstatning for de forretningsmodeller, der ikke længere fungerer på grund af ændrede markeds­vilkår.

Singularity University taler om begrebet »eksponentiel vækst«, hvor udfordringen netop er, at når vækstkurven knækker, så er toget altså kørt.

Så går væksten så stærkt, at dem, der ikke er forberedt, bliver sat af, bl.a. fordi tekno­logien udvikler sig så hurtigt. Personligt mener jeg, at Krakas konklusioner kan skabe en falsk tryghed.

Lad mig også lige minde om, at økonomerne skrev deres synspunkt i en avis tilhørende gruppen af seriøse landsdæk­kende dagblade, som på få år har oplevet, at annonceringen er flyttet ud på nettet.

Google og Facebook estimeres at modtage halvdelen af verdens reklamekroner i 2017. Globalt set er disse unge giganter nu blandt verdens mest værdifulde virksomheder.

Det kan godt være, at vi ikke kan læse på nationalregnskaberne, at produktiviteten stiger, men i den ene branche efter den anden ser vi spillereglerne blive ændret markant, og vi skal som samfund gå aktivt ud og forme denne fremtid.

Derfor skal vi forholde os til den digitale transformation både blandt virksomheds­ledere, økonomer og politikere, så vores samfundsmodel får et løft af digitaliseringen og ikke kommer under pres.

Nå, nu er morgenmaden fordøjet, og jeg vil stoppe skriveriet, smøre madpakken til min datter, mens jeg spørger min lille robothøjttaler Alexa, om hun ikke vil fortælle mig den aktuelle vejrudsigt, og så tager jeg på arbejde og diskuterer digital transformation med danske virksomheds­ledere. I aften logger vi nok på Airbnb og booker ferien, inden vi familiehygger med at streame en film.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk