IKEAs fem gode grunde til ikke at holde januarudsalg

IKEAs salgschef i Danmark, Markus Ekewald, forklarer, hvorfor møbelgiganten holder sig fra detailhandelens udsalgsfeber.

IKEAs salgschef i Danmark, Markus Ekewald, forklarer, hvorfor møbelgiganten holder sig fra detailhandelens udsalgsfeber. Fold sammen
Læs mere
Foto: REMKO DE WAAL

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver!

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. Hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte, og hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugerne at gennemskue, hvornår de bliver »snydt«, og hvornår de rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i rekordhøje 2,1 mia. kr. Den gang spurgte vores daværende adm. direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her:

1. I min optik handler det for det første om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag – ikke kun i korte udsalgsperioder – ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

2. Dernæst handler det om at gøre relationen til kunderne så stærk, at kunderne bliver loyale. I vores loyalitetsklub IKEA FAMILY får de 1,1 mio. medlemmer nyheder før alle andre, kommer til forpremiere på større kollektioner og bliver inviteret til workshops om alt fra borddækning til indretning med lys. De kan også være med til at afgøre, hvad der skal på menuen i vores restauranter.

3. Ud over at bygge en stærk relation til kunderne, bør man som detailhandler også se på, hvordan man over for kunden leverer mere værdi, end det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor kunderne kan få råd om stil og valg af farver, men også hjælp til større opgaver som indretning af køkken.

4. Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er service. IKEA er kendt for »gør-det- selv«, men i takt med, at kundernes behov og muligheder ændrer sig, arbejder vi med nye services bl.a. hjemtransport og montering eller hjælp til ombygning i hjemmet.

5. Endelig for det femte bør man som detailhandler gøre en indsats for at lære sine kunder godt at kende. Det er forudsætningen for at være relevant og skabe gode kundeoplevelser. I IKEA gennemfører vi hvert år undersøgelsen »Life at home«, og vi besøger løbende danskere i deres hjem for at tale med dem om drømme og behov mht. indretning.