Hvornår har du sidst talt med dit barn om forsikring?

Læs mere
Fold sammen

Med jævne mellemrum raser debatten i medierne om unge, der er blevet fejet frem i verden som curlingsten på isen. I starten af sommeren var det forældrene, der stod for skud, da de blandede sig i Roskilde Festivals håndtering af deres børn.

Hvorvidt det er godt eller dårligt, at mor og far blander sig i, om deres børn bliver våde og kolde på Roskilde, eller om vores unge mennesker er forkælede og uselvstændige, vil jeg ikke forholde mig til. Men det er tankevækkende, at Generation Z, der står på vippen til voksenlivet, ikke interesserer sig for eller sætter sig ind i de byggesten, der udgør en velfungerende privatøkonomi og som gør én i stand til at stå på egne ben: bl.a. bank, skat og forsikring.

Generation Z, der er notorisk kendt for at være ihærdige, ambitiøse og planlægge deres uddannelse, karriere og liv ned til mindste detalje, sætter sig gerne ind i, hvordan de skaber mest mulig velstand for sig selv – men ikke hvordan de forvalter eller forsikrer værdierne, når de først har dem.

Hver femte ung mellem 21 og 24 år har ikke en forsikring, og en ny undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af Alka viser, at 43 procent af aldersgruppen, som vælger forsikringen fra, gør det, fordi de synes, det er for dyrt. Derfor er det endnu mere skræmmende, at 35 procent ikke ved, at en indbo- og ansvarsforsikring kan hjælpe dem økonomisk, hvis de gør skade på andre eller deres genstande – og derfor heller ikke har taget stilling til, at de selv har ansvaret for at dække skader, de forårsager andre, hvis de ikke forsikrer sig.

Det er et kæmpe problem, der ender med at koste dem dyrt – eller forældrene, som de unge ringer til for at få økonomisk hjælp, når de har kørt en anden person ned på ski og står over for et erstatningskrav på flere tusinde kroner, de som uforsikrede ikke kan efterkomme.

De unge vender både det kollektive ansvar og deres egen sårbarhed, hvis det går galt, ryggen, når de ikke forsikrer sig. I værste tilfælde hænger de på en livslang gæld, og det er ikke en god start på livet for den planlæggende Z-generation. Det er det ikke for nogen.

At få unge til at engagere sig i forsikring er uden tvivl en stor mundfuld. I Alka gør vi alt, hvad vi kan, for at løse den vigtige opgave, men familierne rundt om i Danmark bliver nødt til at tage en snak ved middagsbordet. Vi ønsker det bedste for vores børn, og vi hjælper dem med skole, lektier, fritidsaktiviteter og livets små og store spørgsmål. Men hvornår har du sidst talt med dit barn om forsikring?

For de unge er det et lavinteresseområde. Det ved vi godt hos forsikringsselskaberne. Derfor er vores bøn til forældrene, at de vil videregive indsigten om vigtigheden af en forsikring til deres poder. Ellers kan det blive en hård start på tilværelsen som voksen for de unge, hvis uheldet er ude.