Hvid ondskab, »Sydafrikas Hitler« og rædslernes pensum: Her står kampen om historien

Vestens historie er blevet en slagmark for den igangværende kulturkrig. Berlingske har i en serie artikler behandlet konflikten lige fra undervisningen i gymnasiet til en resolution fra Europa-Parlamentet. Få et overblik her og dyk ned i historierne.

Statuer kræves rutinemæssigt revet ned, fordi de repræsenterer »racisme« og »hvidt overherredømme«. Men nu går fremtrædende historikere til modangreb på fortællingen om det vestlige skyldkompleks. Will Oliver/EPA/Ritzau Scanpix

Vestens fortid er skamfuld.

Arven fra kolonialismen, slaveriet og imperialismen hviler ifølge venstreorienterede aktivister tungt over de vestlige lande, der i deres øjne skal »dekoloniseres«.

Statuer skal rives ned, ord afskaffes og pensum ændres. Siden identitetspolitikkens fremmarch har aktivisterne haft held til at gennemtvinge deres agenda i Europa og USA.

Men nu går fremtrædende historikere til modangreb på fortællingen om den vestlige verdens syndefulde fortid. Berlingske har interviewet flere af dem til denne serie – og ifølge to gymnasielærere har tendensen også fundet vej til undervisningen i danske gymnasier.

Sydafrikas Hitler

Nigel Biggar er en af de førende kritikere af tendensen.

Han er både præst og historiker ved University of Oxford. I 2015 blev han en hovedaktør i sagen om »Rhodes Must Fall«, da han modsatte sig aktivisters krav om at få fjernet statuen af imperialisten Cecil Rhodes fra universitetet.

Cecil Rhodes-statuen på facaden af Oriel College på University of Oxford, som aktivister vil have fjernet. De mener, at han repræsenterer »hvidt overherredømme« og »racisme«. Will Oliver/EPA/Ritzau Scanpix

Ifølge ham misrepræsenterer venstreorienterede aktivister og akademikere bevidst fortiden, så den alt for »ensidigt« betoner det vestlige skyldsspørgsmål i alt fra slaveri til imperialisme.

»Aktivisterne hævdede, at Cecil Rhodes er Sydafrikas svar på Hitler og har begået folkedrab. Det er komplet usandt,« sagde Nigel Biggar til Berlingske.

Læs historien her.

Hvid ondskab

Det er ikke kun briterne, der står for skud.

Også Columbus er blevet gjort til en skurk, der ifølge venstreorienterede akademikere begik folkemord på flere millioner indianere, da han opdagede Amerika.

Men den anklage er helt hen i vejret, mener en fremtrædende amerikansk historiker, som i en ny bog går til modangreb på »myterne« om europæernes ondskab i den nye verden.

»Den største misforståelse er, at europæerne havde en hensigt om at være morderiske og onde,« sagde historikeren Jeff Fynn-Paul fra Leiden Universitet til Berlingske.

Læs historien her.

»Nu behandler historikere ethvert emne som et spørgsmål om race, hvor europæerne altid er de onde, mens den anden race altid er uskyldsrene, perfekte ofre,« siger Jeff Lynn-Paul, der begræder identitetspolitikkens overtagelse af historiefaget. PR

Rædslernes pensum

Tendensen er ikke kun isoleret til historiebøgerne og forelæsningssalene på universiteterne.

Europa-Parlamentet har for nylig vedtaget en resolution, der vil fremme en historieforståelse, som betoner en »negativ grundmyte« om europæisk historie og fortidens rædsler. Det skal grundfæste en fælles identitet i EU.

I resolutionen understreges det, at historieundervisningen i medlemslandene skal flytte sig fra et nationalt til et mere europæisk og globalt fokus. Samtidig skal eleverne forstå, at chauvinisme, kønsstereotyper og strukturelle uligheder er »dybt forankret i europæisk historie«, lyder det i resolutionen. Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

Målet med den form for historiepolitik er, at »de unge skal skamme sig over deres land,« siger en kritiker. En anden kritiker kalder det »totalitært« og raser over politisk indblanding i medlemslandenes historieundervisning.

Læs historien her.

Skæv historieundervisning

Ifølge to gymnasielærere har tendensen også fundet vej til gymnasiet. 

De kritiserer historieundervisningen i danske gymnasier, der i deres øjne giver eleverne et »forvrænget syn på vores egen civilisation.«

Historieundervisningen i gymnasiet er alt for venstreorienteret og fokuseret på den vestlige verdens skyldskompleks. Slaveriet, korstogene, imperialisme og andre lignende emner bliver præsenteret alt for ensidigt af underviserne, mener de to gymnasielærere Michael Pihl (th.) og Jesper Rosenløv. De efterlyser nuancer og mere balance i formidlingen. Linda Kastrup

Vestens synder fylder for meget og præsenteres på en ensidig, unuanceret måde i historieundervisningen, siger de to borgerlige lærere. De mener, at der er en markant venstreorienteret skævhed i undervisningen, som fremmer en antivestlig dagsorden og giver eleverne et forkert indtryk af fortiden.

Læs historien her.

»Spiselig« fortid

Ikke alle er enige i den betragtning.

Rikke Lie Halberg er også historiker og har en fortid som gymnasielærer. Hun kan ikke genkende kritikken og afviser, at politiske valg påvirker formidlingen af eksempelvis fortidens slaveri.

»I dag kan elever reagere meget stærkt på bestemte ord og forlade klasselokalet, hvis de hører dem. Eller på anden vis protestere. Som historikere kan vi ikke lave om i citater fra kildematerialet, men vi kan selvfølgelig skrive om de historiske begivenheder på en måde, som er spiselig i nutiden,« siger Rikke Lie Halberg. Privatfoto

I hendes øjne har vi herhjemme alt for længe hængt fast i en forældet opfattelse af kolonierne og den danske slavehandel, som hun ville rette op på med sin undervisningsbog om emnet.

»Indtil for få årtier siden var det et fuldstændig fraværende perspektiv, og der blev stadig sagt nogle radikale ting om sorte mennesker. Det var en indarbejdet diskurs i Danmark, at sorte mennesker havde en særlig natur og kunne sammenlignes med børn,« sagde Rikke Lie Halberg, der er tidligere lektor i historie på Christianshavns Gymnasium og i dag ph.d.-studerende på Lund Universitet.

Læs historien her.

Ligestillet fortid

Det er ikke kun fortidens synder, som kræves belyst i et nyt lys.

Også kvindernes rolle har været underbelyst ifølge den danske historiker Gry Jexen. Hun vil gøre op med en danmarkshistorie støvsuget for kvinder.

Historikeren Gry Jexen vil kickstarte et opgør med »magtens historie« for at få sat fokus på betydningsfulde, men oversete danske kvinder. Her fotograferet på udstillingen »Kvindeliv« på Arbejdermuseet. Linda Kastrup

Danske skoleelever bliver stadig præsenteret for en danmarkshistorie, der stort set er blottet for betydningsfulde kvinder, mener hun, der som del af en ny generation af historikere vil gøre op med mangelfulde lærebøger for at skabe et mere ligestillet samfund.

»Vi har levet i et patriarkat i 1.000 år,« siger Gry Jexen.

Læs historien her.