Hvad Microsoft ikke lærte af Coca-Cola

Der er dage og episoder i en virksomheds historie, som aldrig forsvinder. Episoder så skelsættende, at de bliver en del af en virksomheds DNA og vil påvirke virksomhed og medarbejdere i al tid fremover. Lige præcis den udfordring står Microsoft og topchef Steve Balmer med.

epa03580578 (FILE) A file photo dated 04 August 2006 showing a man carrying a can of coke as he walks past a Coca Cola add in downtown Tokyo, Japan. Coca-Cola's profits rose 13 per cent in the fourth quarter to 1.87 billion dollars, the world's biggest soft drink maker said 12 February 2013, propelled by growth in emerging markets and North America. There was strong worldwide demand for the company's juices, waters and sodas - except in Europe, where Coca-Cola saw declining revenue and lower sales volume. Revenue grew 3.8 per cent in the fourth-quarter to 11.46 billion dollars. Coca-Cola made 9 billion dollars in profits in 2012, up 5 per cent over 2011. EPA/ADNY RAIN Fold sammen
Læs mere

Erkendelsen af, at den stort anlagte lancering af Windows 8 aldrig blev den forventede succes, er vokset frem i Microsoft de seneste måneder. Nu har erkendelsen vokset sig så stor, at Microsoft må erkende fiaskoen og lave omfattende ændringer af hele setuppet i Windows 8 – det epokegørende software, der skulle kunne bruges i både almindelige PCer og i tablets.

Nogen vil sige, at det er på tide, at Microsoft lytter til brugerne, der har kaldt Windows 8 alt for svært at bruge. Andre vil drillende sige: Hvad sagde vi. Det gælder formentlig Tim Cook, chef i Apple, der smed strøsalt i Microsofts sår, allerede inden Windows 8 blev lanceret.

Han forudsagde nemlig, at det at prøve at kombinere software til henholdsvis PCer og tablets i ét stykke software, var som at prøve at bygge et køleskab sammen med en toaster. Det er teknisk muligt, men ubrugeligt for brugerne.

Og hvad er læren af Microsofts fejlslagne lancering så. Faktisk den samme som den Coca-Cola lærte på den hårde måde i 1985. Dengang, efter flere års salgsnedgang, besluttede Coca-Cola-ledelsen, at der skulle drastiske ændringer til, hvis udviklingen skulle vendes. Det endte med lanceringen af »New Coke«, en cola der lignede den gamle, men som smagte anderledes. Forsøget endte som en af verdenshistoriens hidtil største salgs- og marketingfiaskoer. Forbrugerne droppede den nye coke, og Coca-Cola måtte slukøret vende tilbage til den gamle opskrift efter tre måneder.

Læren er vel, at har du et tungt succesfyldt produkt – uanset om du sælger software, cola eller biler, er det ikke revolutioner, forbrugere og købere ønsker sig, når produkterne skal moderniseres. Tag for eksempel VW Golf som nu kører i syvende udgave. Kritikere mener, at en Golf er kedelig, fordi den ligner sig selv. Men strategien virker, fordi VW forfiner, udvikler og holder bilen mere end up-to-date, men ikke skræmmer gamle og nye købere væk ved at lave vilde revolutioner.