Husk dem, der for alvor bliver ramt af svindel på nettet

Foto: Bax Lindhardt

Det har ikke skortet på historier om svindel på nettet det seneste stykke tid. I stribevis af TV-indslag og avisartikler har almindelige forbrugere fortalt, hvordan de er blevet snydt af falske netbutikker eller har fået misbrugt deres kortoplysninger af svindlere. Jeg forstår forbrugernes bekymring, men jeg må også sige, at de er beskyttet af en solid lovgivning, der betyder, at de i næsten alle tilfælde får deres penge retur. Nettet er derfor et meget sikkert sted at handle for forbrugerne.

Nu er tiden kommet til at fokusere på dem, der virkelig bliver ramt af svindel på nettet: Virksomhederne.

En undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, viser, at seks ud af ti netbutikker har oplevet svindel i det første halvår af 2017, og når en vare er købt med stjålne kortoplysninger, er pengene i langt de fleste tilfælde tabt. Det koster hvert år butikkerne mange millioner kroner. Alene tab på svindel med Dankort rundede 55 mio. kr. i 2016. Når vi medregner de mange ressourcer, som butikkerne bruger på at forebygge og bekæmpe svindel, er det endnu flere millioner. Vel at mærke penge som kunne være brugt på at udvikle virksomheden.

Problemet bliver ikke mindre af, at der tilsyneladende er frit spil for svindlerne. Syv ud af ti svindelramte netbutikker har anmeldt svindlen til politiet, men kun seks procent af butikkerne mener, at politiet har kompetencerne og ressourcerne til at tage sig af sagerne. En tredjedel af butikkerne anmelder slet ikke svindlen, fordi de har dårlige erfaringer med politiets indsats. Faktisk er det så grelt, at butikkerne vurderer, at den største risiko for svindlerne er, at de kan få en parkeringsbøde, når de henter varen i en pakkeboks.

Der er kort sagt ingen hjælp til butikkerne og ingen konsekvens for svindlerne. Det er bekymrende. Og det er en våd klud i ansigtet på de mange mennesker, der hver dag knokler en vis legemsdel ud af bukserne for at skabe en sund forretning. Jeg forstår godt dem, der føler sig en smule til grin og magtesløse.

Heldigvis ser nye teknologiske løsninger som Dankort Secured by Nets ud til at bremse en del af svindlerne, men det er naivt at tro, at de IT-kriminelle blot opgiver ævred. Tværtimod vil de sandsynligvis skrue op for kreativiteten og finde nye måder at svindle på.

Derfor er der et stigende behov for, at politi og politikere skruer op for indsatsen. Der skal hurtigst muligt etableres en central anmeldelseside, som kan gøre livet nemmere for anmeldere og efterforskere. Samtidig skal politiet have tilført ressourcer, så svindlerne kan se og mærke, at der er en reel risiko for at blive snuppet med fingrene i den digitale kagedåse.

Justitsminister Søren Pape (K) har lovet FDIH at fokusere på problemet, men som de fleste ved, er politiet presset af mange opgaver. Derfor er det vigtigt, at resten af det politiske landskab bakker op. Ellers risikerer vi fortsat at overse dem, som svindlerne for alvor rammer.