Her er tre digitale tendenser, du skal holde øje med i 2018

SYNSPUNKT. Det er på tide at få gjort noget ved det, hvis din udnyttelse af det digitale stadig sidder fast ved arbejdsgangene, skriver Morten Gade, der er selvstændig rådgiver.

150 tænkere fra 34 forskellige nationer har for andet år i træk slået sig sammen for at formulere sunde principper for fremtidens tech i samfundet. Det er blevet til 150 principper, som tager livtag med nogle af tech-industriens store udfordringer.
Læs mere
Fold sammen

Vi overvurderer hvilke forandringer, der vil ske de næste to år. Men undervurderer omvendt forandringerne de næste ti. Sådan har Microsofts Bill Gates beskrevet, hvordan teknologien påvirker os. Gates’ observation er ikke mindre aktuel nu, hvor forandringerne synes at gå stærkere end nogensinde før. Og bruger du årsskiftet til at tage et kritisk blik på din virksomheds digitale tilstedeværelse, er der tre tendenser, du særligt skal være opmærksom på.

1. Den første trend er bevægelsen fra et frit og åbent internet til et oligopol, hvor seks dominerende virksomheder har skabt mere eller mindre lukkede systemer: Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft og Alibaba.

De opbygger på forskellig vis et øko­system, hvor de bliver mere og mere magtfulde. Tag for eksempel Alibabas indflydelse på små kinesiske handlende. Eller Facebooks betydning for den offentlige debat. Eller tag det faktum, at Udenrigs­ministeriet har udpeget en særlig teknologi-ambassadør. En accept af at de seks store ikke bare er nogle af verdens største virksomheder – men deciderede super­magter.

For danske virksomheder er de seks stores magt et eksistensvilkår, man nødvendigvis må indrette sin digitale tilstedeværelse ud fra – og indflydelsen bliver kun større i 2018. De dygtigste danske virksomheder formår at få det bedste ud af denne situation uden at gøre sig afhængig af f.eks. Facebook.

2. Den anden trend har længere udsigter. Her er kernen de værktøjer, vi tilgår internettet med. Selv om smartphonens hurtige opblomstring og sejr over computeren kan føles som en stor ændring, er forskellen reelt ganske lille. Vi læser stadig indhold, vi gør det stadig på en skærm, og vi kan stadig klikke løs, selv om vi nu bruger tommelfingeren.

En anden og større ændring er imidlertid i horisonten. De seks store forsøger nemlig på hver deres måde at ændre, hvordan vi tilgår internettet. Stemmestyring og chatbots er endnu i sin vorden herhjemme, men hvis de bliver mainstream, vil de medføre meget store ændringer i den måde, vi kommunikerer på.

Du kan nemlig ikke kommunikere i de samme formater som hidtil, hvis dine brugere skal interagere med dit indhold og dine services gennem Siri eller Messenger, Google Home eller Amazon Echo. Du skal så småt begynde at forberede dig, for omlægningen bliver vanskelig. Selv om trenden næppe slår igennem for alvor i 2018.

3. Den tredje trend handler om, hvordan virksomheder høster værdien af det digitale. De fleste virksomheder har hidtil udnyttet digitalisering til at effektivisere eksisterende arbejdsgange: I stedet for at annoncere i aviser, viser vi bannere. I stedet for at booke hoteller over telefonen, gør vi det på nettet. I steder for at læse bøger, læser vi e-bøger.

Effektiviseringen har imidlertid sine begrænsninger. Den udnytter nemlig ikke det fulde potentiale af teknologi. For at gøre det skal man ikke digitalisere arbejdsgange: Man skal digitalisere behov.

Annoncørers behov er ikke at vise reklamer – men at sælge varer. Rejsendes behov er ikke at booke hoteller – men at finde et sted at bo. Skoleelevers behov er ikke at læse bøger – men at lære noget.

Den bølge er ved at skylle ind over os. Tænk for eksempel på Google Ads eller Airbnb, og hvordan de adskiller sig fra bannerannoncer eller hotelhjemmesider.

Skoleeleverne slipper nok også for e-bøgerne i fremtiden: For tiden er nye digitale værktøjer på vej ud i de danske skoler. Her tilpasses niveauet hele tiden den enkelte elev, mens læreren kan følge, hvilke opgaver klassens elever havde svært ved – og tilrettelægge undervisningen ud fra sin viden. Her er ikke tale om digitalisering af arbejdsgange, men af behov.

Hvis din udnyttelse af det digitale stadig sidder fast ved arbejdsgangene, er det på tide at få gjort noget ved det.