Her er fire digitale tendenser, du skal have styr på

Den mest interessante innovation sker i nicheprodukter med skarpt blik på brugernes behov.

PR-foto, Shutterstock
Læs mere
Fold sammen

Der går ikke en dag uden en ny teknologisk mulighed/trussel. Risikoen for at lade den teknologiske fascination styre innovationen er enorm. Ikke mindst fordi vi med god grund kan frygte at blive hægtet af en væsentlig teknologisk bølge.

Det er vigtigt at følge med i udviklingen, som Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond, har påpeget i en kronik på disse sider. Men i virvaret er det godt at træde et skridt tilbage og se på de overordnede digitale innovationsdrivere betydning for os som forretning.

Vi kan dele de digitale innovationsdrivere op i fire temaer: Teknologi, forbrugere, konkurrenter og lovgivning.

Teknologien er en driver i sig selv. Med den hastighed, teknologien udvikler sig, kan vi ikke se ret langt ud i fremtiden. Derfor må vi arbejde på basis af scenarier:

Hvad, tror vi, vil være teknisk muligt? Hvad betyder det for, hvordan vi driver forretning i fremtiden? Hvordan mon mennesker vil blive påvirket af teknologien? Hvordan vil de gøre forretning med os i fremtiden? Det kan man blive helt ør i hovedet af at tænke på.

Det fører os til forbrugerne. Menneskelige drivere er forbløffende bestandige, når det kommer til stykket. Mennesker har basale behov, som vi kommer til at servicere på nye måder takket være ny teknologi. Den mest retningsgivende måde at orientere sig i teknologiens mangfoldighed er at komme helt tæt på de substantielle forskelle, man gerne vil gøre i menneskers liv. For eksempel: »Som bank er vi afhængige af kundernes tro på, at vi beskytter deres penge.« Det giver retning for, hvilke serviceoplevelser, vi skal skabe med morgendagens teknologier.

Det leder til konkurrenterne, som der er flere af i dag, end man med rimelighed kan kortlægge. Hvorfor? Fordi de både er i kategorien, uden for kategorien og i start up-miljøerne herhjemme og internationalt. Det er altid tankevækkende at følge med i konkurrenternes gøren og laden. Men set i en digital innovationsoptik sker det rigtigt interessante i de nicheprodukter, der udvikles uden for kategorien og i start ups. De bedste af disse er nemlig karakteriseret ved et skarpt blik for brugernes behov, et ret afgrænset scope og en nonchalance omkring legacy-virksomhedernes konventioner. De løser et velafgrænset problem på den simpleste måde med de mest egnede teknologier. Legacy-virksomhederne må overveje, hvordan man knytter sådanne erfaringer og produkter tættere til egen forretning.

Trods innovationskraft i erhvervs­livet og vækst i teknologiske muligheder kan lovgivningen desværre ofte ikke følge med. Dels fordi den har geografiske grænser, mens innovationen er international, dels fordi vi ikke kan forestille os, hvordan vi skal lovgive om en fremtid, vi ikke kan forudse. Og fordi vi beskytter interesser, der nok i mange tilfælde burde genforhandles. Det er et reelt problem, som f.eks. rammer de deleøkonomiske platforme.

Her kunne man ønske sig, at politikere, interesseorganisationer og specialister sammen for alvor udforskede, hvordan vi samfundsmæssigt faciliterer innovation. Og at de turde finde visionære svar, som ikke bukker under for særinteresser.

Mens de bakser med det, må vi andre anskue begrænsningerne som driver for innovation. Vi må kreativt afsøge, hvad vi kan med den nyeste teknologi inden for den aktuelle lovgivning, hvis grænseland trods alt ofte er elastisk.