Grisetæer og grøn energi til Kina

I Kina er grisetæer en delikat godbid, og for Danish Crown er det alletiders, at et spildprodukt i dansk forstand kan afsættes til kineserne, så hele grisen bliver anvendt.

Linda Overgaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Dansk Industri i går holdt årsmøde, fremviste professor Thomas Ritter fra CBS grisetræer på Danish Crowns stand. Han fremhævede grisetæerne som et rigtig godt eksempel på, hvordan virksomheder kan opnå gevinst, hvis de er supergode til at være i nærkontakt med de lokale markeder.

Et andet slående eksempel på eksportsucces i Kina præsenterer vi med stor fornøjelse på forsiden af denne Business-sektion.

Danfoss har nemlig tilkæmpet sig en gigantisk ordre på et projekt, der ved hjælp af overskudsvarme fra et stålværk skal erstatte kul og levere energi til knap to millioner mennesker i en by i det nordøstlige Kina – og senere nok op til 14 kinesiske millionbyer.

Det er ikke hver dag, at en dansk virksomhed lander en kinesisk ordre i den skala, så der er al mulig grund til at ønske Danfoss tillykke og rose koncernens eksportteam for den udholdenhed, der kræves i Kina.

At det særligt i Kina er nødvendigt at være ekstremt sensitiv overfor, hvad kunderne efterspørger, understreges også af historien om en vaskemaskine. Leverandøren kunne ikke forstå, hvorfor de almindelige modeller hurtigt blev tilstoppede og i øvrigt rustede i Kina. Forklaringen var, at kineserne bruger vaskemaskiner til at rense kartofler, og at vaskemaskinen er nødt til at stå uden for de små kinesiske boliger. Da producenten fandt ud af at pakke vaskemaskinen ind i en gummikappe og supplere med et ekstra filter, gik det straks meget bedre med salget.

CBS-professoren, der fremviste grisetæer i går, betonede, at danske erhvervsfolk er nødt til selv at have direkte føling med, hvad markedet efterspørger. Han mente ikke, at de ellers så populære big data er løsningen og sagde: »Big data kan også være big bullshit. Det er meget godt med en masse data, men kun få af dem kan bruges til at skabe ny forretning«. Heldigvis er dansk eksport til Kina i fremgang, så der er masser af danske erhvervfolk, der er i nærkontakt med markedet derude.