Googlokratiet kan sende redningsbælte til de kloge medier

Google og Facebook har sejret ad helvede til, og nu er de selv ved at indse det.

Foto: pr-foto EMIL LANGBERG. CEO og Founding Partner Martin Graeser, Kvantum Copenhagen
Læs mere
Fold sammen

Nyhedsformidlingens​ ​to​ ​ondsindede​ ​tvillinger​ ​sender​ ​i​ ​disse​ ​uger​ ​nogle​ ​nye​ ​signaler​ ​i forhold​ ​til​ ​de​ ​traditionelle​ ​medier.​ ​Begge​ ​vil​ ​nu​ ​etablere​ ​kommercielt​ ​samarbejde​ ​med medier,​ ​som​ ​har​ ​en​ ​betalingsmur​ ​og​ ​en​ ​abonnements-betaling​ ​for​ ​online-indhold.​ ​

Sådan et​ ​som​ ​du​ ​læser​ ​i​ ​lige​ ​nu.

Google og Facebook vil nu hjælpe traditionelle nyhedsmedier med at sælge abonnementer. Google vil beregne sig en »finders fee« på et sted under 30 pct. men har ikke sat tal på endnu. (Ja, glem aldrig, at motoren bag din gratis søgning på nettet er en fantasillion stor annonceforretning).

Google introducerer også en lille oplysningsrude i selve søgningen. Varedeklarationen beskriver nyhedsformidleren i få ord med respekt for mediets historik, og jo flere friske nyheder jo større sandsynlighed har mediet for at få en oplysningsrude.

Den påvirker dog ikke rangeringen i søgeresultatet.

Et ret logisk Google-svar på spredning af falske og tvivlsomme nyhedsformidlere. Modtræk​ ​til​ ​falske​ ​nyheder Mon ikke valget af Trump i almindelighed og den russiske affære i særdeleshed er en udløsende faktor?

Både Facebook og Google har jo stået skoleret i en senatshøring om de russiske annoncer.

Jeg håber, at bevægelsen afspejler en reel ansvarsfølelse for demokratiet i Silicon Valley og en reel bekymring over dumhed og falske nyheder i nettets ”ekkokamre”.

De betalte medier med journalistiske kriterier og højere kvalitet er et oplagt modtræk til vildeste emotionelle og løgnagtige bobler på nettet.

Senator McCain står i spidsen for senatshøringen, men både demokrater og republikanere er bag forslaget om at politisk annoncering på nettet skal deklareres på samme måde som tv-reklamer.

Navnet er »Honest Ads Act«.

Dette politiske tryk på giganterne er nok mere af symbolsk betydning end af praktisk betydning. Googles og Facebooks egen vilje til forandring er langt vigtigere.

Jeg driver en rådgivningsvirksomhed med speciale i SEO og digital markedsføring, og vi ser dagligt, hvor totalt afhængige virksomhederne er blevet af Google og Facebook. 95 pct. af alle danske søgninger på nettet sker hos Google.

Dette monopol på meningsdannelse – googlokratiet – har nu sejret så meget, at det får negative konsekvenser for demokratiet. Derfor er de nye toner fra Googles side over for betalte medier meget vigtig. Siden 2007 har Google ellers kørt en »first click free« politik, som krævede at nyhedsmedier lod indhold være frit tilgængeligt via Google.

Det var giftigt for indtægterne på mange medier, at brugerne kunne læse bag betalingsmuren uden et login.

Da Wall Street Journal sagde »nej tak«, medførte det et fald i henvisninger fra Google News på 94 pct. i de første fem måneder.

Godt at Google nu nedtoner afpresningsfilosofien og leder efter samarbejde med de »kloge« medier.

Sandsynligvis gør Google det i egen interesse, for en protektionistisk præsident uden fidus til Silicon Valley og med et godt øje til kul og olie, er slet ikke Googles kop te.

Skræmmende, at googlokratiet har så voldsom magt over global meningsdannelse, for pengestrømmene vejer nok tungere end Googles code of conduct: »Don’t be evil«.