Giv direktøren en ung mentor

Synspunkt

Det er mange steder udbredt, at unge lovende talenter får en erfaren mentor for at sikre det videre karriereforløb. Det kan der komme meget godt ud af, men den erfarne leder har i endnu højere grad brug for en ung mentor, da direktørerne sjældent forstår den nye digitale verden, og gør man ikke det, mister du hurtigt din markedsforståelse og bliver irrelevant i løbet af kort tid.

Vi har alle læst om disruption og den fjerde industrielle revolution med dertilhørende teknologier som industrial IoT, kunstig intelligens, machine learning, augmented reality, robotter, 3D print osv., men faktum er, at direktionen mange steder ved utroligt lidt om disse teknologier, og den forstår derfor ikke, hvad der er ved at ramme virksomheden.

Den teknologiske udvikling kræver fornyede kompetencer hos arbejdsstyrken, og det kræver en betydelig omstilling af ledelsesrollen, hvis vi skal formå at tiltrække, udvikle og fastholde de yngre generationers talenter, hvis forventninger til arbejdsgange og til deres ledere er radikalt anderledes end dem, vi kender i dag.

Disse forventninger kan for den erfarne leder, der for længst er fyldt 40, være svære at identificere.

Det måtte man tidligere på året sande hos IBM, der ellers er en virksomhed med fingeren på den digitale puls. Her indså man, at tiltrækning og fastholdelse af unge talenter er en af de primære udfordringer fremadrettet, hvorefter man i foråret iværksatte et omvendt mentorforløb for samtlige 26 nordiske direktører, der hver især fik en ung mentor i 20erne.

Således kom ledelsen ud at følge de unge medarbejdere i virksomheden for bedre at forstå deres arbejdsgange, ønsker, karrieremål, og hvad der generelt motiverer dem. Det var en øjenåbner for mange, og flere af direktørerne har siden af egen fri vilje opretholdt relationen til deres unge mentor.

Her blev det klart, at særligt motivation, inspiration og tillid er afgørende faktorer i jagten på at tiltrække og fastholde de unge. Ledelse skal ikke blot handle om at give direktiver og retning, men i endnu højere grad om at give plads og rum til, at medarbejderne kan udfolde deres potentiale til effektivt at løse problemstillinger individuelt og i teams.

Lederen skal lære at slippe kontrollen og inkludere de yngre generationer. Og skal man for alvor udvinde værdien, kræver det, at man fra ledelsens side udviser en oprigtig interesse for de yngste medarbejdere og er villig til at lære af dem. Her et mentorforløb en god start.