Generation X, Y og Z: Hvad brænder du for?

I den unge generation er der stor tro på, at mennesker og virksomheder skal have en holdning.

Lars Gylling Fold sammen
Læs mere

Er en brændende passion for enkeltsager i samfundsdebatten uforeneligt med jobbet som nyhedsjournalist eller embedsmand i statsadministrationen?

Det spørgsmål rejste den kendte svenske redaktør- og debattør, Johan Hakelius, i en klumme i den svenske avis Expressen.

Han oplever nemlig selv, at når han søger nye journalister, at ansøgere under 40 år typisk beskriver, hvordan de vil forandre verden og alle de hjertensgode sager, som de brænder for. Næsten ingen forsøger sig med en nøjagtig og upartisk beskrivelse af verden. I denne generation findes der, ifølge Hakelius, ingen indsigt i, at aktivisme og god journalistik er to helt forskellige ting – og ofte hinandens direkte modsætninger.

Nu er både Johan Hakelius og undertegnede født i tresserne og dermed medlem af den såkaldte generation X, og det er vel vores pligt ind imellem at advare imod al nymodens pjat og stilfærdigt gøre opmærksom på, at alt faktisk var bedre i gamle dage!

»Argghh, stop dig selv, gamle mand,« fornemmer jeg en læser vrisse, men Hakelius’ betragtninger ligger i hvert fald fint i tråd med den store undersøgelse af »generation Y«, som vi sidste år gennemførte i samarbejde med mediebureauet PHD.

Vi definerede generation Y som dem, som er for unge til at huske, at Danmark vandt EM i fodbold, men gamle nok til at have oplevet terrorangrebet mod USA 11. september 2001 – altså cirka mellem 18 og 29 år gamle. Til præsentationen havde PHD logget mobiltelefoner, og det var helt vildt at se, hvor mange sider på de sociale medier, som unge kunne nå at besøge, allerede inden de havde svunget det første ben ud af sengen.

De unge mener da også i større grad end vi ældre, at de sociale medier har mere indflydelse på den politiske dagsorden end de gamle medier. De har også en større tro på, at privatpersoner som du og jeg har indflydelse på samfundets udvikling.

Ligeledes har de en forventning om, at deres position på arbejdsmarkedet vil ændre sig til i langt højere grad at være baseret på hyppige jobskift og freelancearbejde end faste jobs. Og fra andre undersøgelser ved vi, at et stort flertal blandt de unge forventer, at virksomhederne skal vise socialt ansvar og tage stilling i samfundsdebatten. Varemærker skal simpelthen have en holdning!

Så når Hakelius dykker ned i gamle arkiver for at genoplive de tider, hvor journalister rent faktisk ville fortælle historier, som ikke nødvendigvis handlede om dem selv eller deres meninger, så kæmper han lidt imod tidsånden. Det er dog min fornemmelse, at udfordringen med holdningsbåren journalistik er større i Sverige end i Danmark – endnu?

Nu brænder jeg så for en undersøgelse af den endnu yngre generation Z. Det siges, at de på mange måder ligner generation Y – bare på stereoider!