Fysiske butikker må omfavne ny teknologi for at overleve

Detail. En bølge af nye teknologier vil udfordre dansk detailsektor. Fysiske butikker er nødt til også at have digitale tilbud til kundene, så der kan skabes de rette synergier.

26BUSPix-Gade-193924.jpg
Fysiske butikker er nødt til også at være digitale, hvis de vil klare sig i fremtidens konkurrence. Foto: Ida Marie Odgaard Fold sammen
Læs mere

Den traditionelle danske detailsektor er udfordret af en bølge af nye teknologier. Lige fra virtual reality-prøverum og udbringning med droner til iPads som menukort og Dankort på mobilen dukker der hele tiden nye løsninger op inden for indkøb, betaling, levering og annoncering.

Med de nye teknologier følger der også en stigende forventning fra forbrugerne om mere personlige kunde­oplevelser, hvor deres kommunikation med butikkerne altid skal være synkroniseret og baseret på individuelle behov.

Det stiller nye krav til den fysiske danske detailhandel, der historisk har haft svært ved at gøre op med tilbuds­aviser og kassebåndstankegang. Af samme årsag har man haft svært ved at skabe nye koncepter, der kan tage kampen op mod netbutikkerne, hvilket har gjort detailbranchen i Danmark til et nulsumsspil mellem mange parter med ekstremt lave marginer.

Med den fortsatte stigning i e-handel herhjemme, der sidste år udgjorde mere end 100 mia. kroner, er det derfor vigtigere end nogensinde før, at detailhandlen formår at forvandle de traditionelle fysiske forretninger til deres egen fordel.

Det vigtigste element i denne strategi bør være at gøre butikkernes forretning mere datadreven. Stort set alle fysiske butikskæder har i dag en webshop eller andre digitale tjenester, men i mange tilfælde er disse ikke ordentligt integreret med indkøbsoplevelsen i butikken.

Det er en skam, for det er netop i spændingsfeltet mellem den traditionelle fysiske indkøbsoplevelse og nye digitale løsninger baseret på kundeadfærdsdata, at den klassiske detailhandel har sin største konkurrencefordel.

De fysiske butikker har nemlig en unik mulighed for at indsamle data om forbrugernes adfærd, som netbutikkerne mangler. Hvis butikkerne formår at udnytte bare en brøkdel af disse data og kombinere den med det, kunderne foretager sig online, vil de i langt højere grad være i stand til at skabe skræddersyede oplevelser for forbrugeren, der smelter det fysiske sammen med det digitale.

Der findes flere eksempler på teknologier, der har et stort potentiale til at forandre den fysiske indkøbsoplevelse. For eksempel er flere butikker så småt begyndt at anvende digitale displays, der giver kunder mulighed for at få øjeblikkelig information om produkter og tilbud. Næste skridt vil være at integrere det hele i et system, som fortæller dig, hvad du sidst har købt, hvilke varer der passer særligt til dig, og hvor du kan finde produktet.

På samme tid vender gør-det-selv branchen sig mod 3D-print som en ekstra service om at bestille dele på stedet og få dem printet direkte i butikken. Også augmented reality (AR) og virtual reality (VR) har et kæmpe potentiale til at transformere den måde, som vi køber ind.

Dette vil fuldstændig udviske forskellen mellem online og fysisk indkøb ved at tilbyde handlende den fulde butiksoplevelse hjemme fra sofaen eller give mulighed for at se produktet i en virtuel udgave af ens eget hjem.

Det første skridt i moderniseringen af den fysiske detailhandel er at gentænke tilgangen til digitale services med udgangspunkt i brugervenlighed og kundebehov under hensyntagen til de særlige muligheder, det giver at have kunden i butikken.

Pointen er nemlig ikke, at alt skal foregå online, men i stedet i højere grad at forbedre den fysiske indkøbsoplevelse gennem nye digitale teknologier og data og derved kombinere det bedste fra to verdener.