Fremtidens TV-pakker mikser TV og streaming

Stort set alt kan mikses i dag, og kunderne er vilde med selv at bestemme, hvad der ruller over deres skærme.

En TV-pakke i dag indeholder selvfølgelig streamingtjenester, så kunderne selv kan vælge. Foto: Iris Fold sammen
Læs mere

I en klumme i Berlingske »Find fjernbetjeningen: Det er måske nu, du skal skifte TV-pakke«, skriver Frederik M. Juel, at han gerne vil nøjes med at have netop de TV-kanaler, som han er interesseret i.

Det er han bestemt ikke ene om, sådan har rigtigt mange af vores kunder det. Derfor lancerede vi i 2014 bland-selv-konceptet, der giver vores kunder mulighed for selv at blande deres TV-kanaler, og det benytter rigtigt mange sig af.

Som det også nævnes i klummen, kan stort set alt streames i dag, og når vi kigger på vores kunders adfærd, er der slet ingen tvivl om, at de er vilde med selv at bestemme, hvad der ruller over deres skærme. Bare på vores egne platforme har kunderne streamet film og serier 18 mio. gange i første halvår af 2017 mod 26 mio. i hele 2016. Samme tendens viser sig i vores TV-arkiv, hvor kunderne har streamet TV-programmer 33 mio. gange i første halvår af 2017.

Til sammenligning var det samlede antal streams 56 mio. i 2016 og 22 mio. i 2015. Selv om danskerne helt sikkert har fået øjnene op for streaming og bruger mindre tid på at se traditionelt flow-TV, betyder det dog ikke, at vi ikke længere ser TV. Det betyder blot, at vi i højere grad selv vil vælge, hvad vi ser, hvornår og hvor.

Jeg tror, at vores kunder faktisk ikke skelner mellem TV-kanaler og streaming­tjenester, men i høj grad vælger den underholdning, de har lyst til netop nu. De seneste år er TV-serier som Netflix’ »House of Cards« og HBOs »Games of Thrones« blevet umådeligt populære i Danmark, og vi forventer, at streamingtjenester bliver fremtidens TV-kanaler. Derfor er vi også i fuld gang med at forny vores bland-selv-koncept, så kunderne frit kan vælge mellem TV-kanaler og streamingtjenester. For i dag skal en TV-pakke selvfølgelig også indeholde streamingtjenester. Så kan kunderne selv vælge, om de vil se deres yndlings-TV-­programmer eller deres favoritserie. Det vil vi lade dem om at afgøre.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk