Forstå de nye superstjerner – her er den nødvendige YouTuber-parlør

Hauls, pranks, lookbooks og unboxing. For mange er YouTubernes fortrukne formater sort snak, og hvordan skal man opnå succes gennem en kanal, som man ikke forstår? Vi har samlet en mini YouTuber-parlør, så du kan komme godt i gang.

Er du heller ikke helt opdateret med jargonen på YouTube, så læs med her. Foto: Dado Ruvic/Reuters Fold sammen
Læs mere

Af Tobias Høgsberg, managing director & partner, Kommunikationsbureuaet Eiffel, Simone Mai Hansen, junior strategist, Kommunikationsbureuaet Eiffel

YouTubere er de nye superstjerner. Foran hundredetusindvis af følgere underholder de med alt fra personlige morgenrutiner til produktanmeldelser.

Gennemslagskraften er enorm. Deres ufiltrerede adgang til de unge målgrupper gør YouTuberne eftertragtede i marketing­afdelinger verden rundt.

Om og om igen viser det sig dog, at marketingfolk går til samarbejdet med de feterede YouTube-stjerner, som var det en traditionel annonceringskanal. Men man kan ikke bare »indrykke en annonce« eller presse sit eget brandede indhold ned over hovedet på YouTuberen og dennes følgere. Tværtimod.

Selv om det ved første øjekast kan virke tilfældigt, er YouTubernes indhold nemlig ofte stærkt konceptualiseret i nøje fastlagte formater og rammer, som følgerne kender. At skabe indhold uden at tage højde for disse formater kan hurtigt få en markedsfører til at fremstå som et barn, der med vold forsøger at presse en trekantet klods ned i et firkantet hul.

Sætter man sig til gengæld ind i de mange konceptualiserede formater og målgruppens interesse heri, kan man – i samarbejde med sin YouTuber – skabe værdifuldt indhold, som engagerer den fælles målgruppe.

Det er måske lettere sagt end gjort, men for at hjælpe dig på vej, har vi sammensat en parlør over ti af de mest populære YouTube-formater.

Haul [hawl]

Et haul er en anbefaling. Et shout-out.

Her viser YouTuberne deres seneste køb frem og anbefaler produkter i alle kategorier. Haul’et er uden sammenligning den mest følger-accepterede produktpromovering på sociale medier.

Prank [prangk]

Prank-videoer er et underholdende og lidt drengerøvspræget format, hvor You­Tubere med et kærligt glimt i øjet tager fusen på en ven, kæreste eller en anden YouTuber.

Lookbook [Loo k-boo k]

En lookbook er et modeshow i videoformat. Her fremviser moderigtige YouTubere en række outfits for at inspirere deres følgere. Lookbooks er ofte tematiserede og blandt de mest populære er festival- og rejse lookbooks.

Unboxing [uhn-boksing]

I unboxing-videoer pakker YouTuberne nye produkter ud af deres originale emballage. Især telefoner og anden teknologi samt sko og makeup unboxes i stor stil og med stor entusiasme fra følgerne.

Challenge [chal-inj]

En challenge er en udfordring. Ofte er udfordringen stillet af YouTuberens følgere eller af en anden YouTuber. Formålet er at underholde ved at sætte sig selv i sjove og til tider ydmygende situationer.

StoryTime [stawr-ee tahym]

StoryTime er et personligt videoformat, hvor YouTubere kontekstløst fortæller om episoder fra deres liv. StoryTime kan handle om rejseminder, pinlige oplevelser, ulykkelig kærlighed, helbredsproblemer og meget mere.

Beauty Hack [byoo-tee hak]

Beauty Hacks er videoer, hvor makeup-­glade YouTubere afprøver produkter og giver deres følgere små skønhedstips og -tricks. Dette videoformat var tidligere forbeholdt kvindelige YouTubere, men en stor bølge af mandelige makeup-entusiaster fra LGBT-miljøet har på det seneste indtaget konceptet.

Boyfriend Tag [Boi-frend tag]

Boyfriend Tag eller Girlfriend Tag er en udfordring, hvor en YouTubers kæreste skal svare på en række spørgsmål om YouTuberen for at vise, hvor godt han eller hun kender sin kæreste. Spørgsmålene er ofte stillet af følgerne.

Q&A [kyoo uh n ey]

I Q&A-videoer besvarer YouTubere spørgsmål indsamlet fra følgerne. Spørgsmålene varierer bredt og kan handle om alt fra tøjmærkepræferencer til seksualitet, følelser og politik.

Giveaway [giv-uh-wey]

Giveaway er en konkurrence, hvor YouTuberen giver et produkt væk – ofte i forbindelse med en anmeldelse af produktet eller et haul. I de fleste tilfælde er produktet sponsoreret af det brand, som YouTuberen er ambassadør for.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk