Etiske principper er afgørende for en sund PR-branche

KLUMME: Der skal være tydeligere grænser og rene linjer mellem virksomheder, politikere og nyhedsmedier, skriver Kresten Schultz Jørgensen og Daniel Møller Jensen, der henholdsvis er formand og sekretariatschef for Public Relations Branchen,

Der skal være tydeligere grænser og rene linjer mellem virksomheder, politikere og nyhedsmedier. Fold sammen
Læs mere

Man kan roligt sige, at bekymringen på mediernes og folkestyrets vegne er eksploderet i de seneste år. Set fra oven er den samlede offentlighed præget af fake news og systematisk misinformation, der er med til at afgøre alt fra præsidenters til virksomheders skæbner. Og selv en række nyhedsmedier fravælges som informationskilder til fordel for ekkokamrene på sociale medier.

Der er nok at være bekymret over. Hvordan står det til med folkestyret, når borgerne ikke længere kan stole på sandhedsværdien af den information, som politikere og medier præsenterer dem for? Og hvad sker der med uafhængigheden af den demokratiske beslutningstagning, når politiske og kommercielle interesser tilsyneladende dominerer både printmedier og digitale medier?

I PR-branchen er de spørgsmål et helt afgørende element i, hvordan vi definerer os selv som branche og den rådgivning, vi udfører. Vi insisterer faktisk på meget klare skillelinjer mellem f.eks. den uafhængige journalistik, den uafhængige politiske beslutningstagning og så den information, vi på vegne af vores kunder åbent lægger frem.

Vi er ikke begejstrede for den såkaldte content markedsføring, hvor medier mod betaling skriver redaktionelt indhold. Det er en gråzone og ikke uafhængig journalistik. Og desværre spekuleres der alt for ofte i netop dette. Ligeledes er vi imod den lobbyisme, der ikke tydeligt og ærligt kvalificerer politikernes beslutninger med viden.

Det er et demokratisk problem, når grænserne mellem politikere, medier, virksomheder og faglige organisationer, bliver uklare. Fordi de har en ret og nogle en pligt til at løfte stemmen.

Det betyder udfordringer med grænseoverskridende propaganda og skrupelløse virksomheder, der markedsfører junk science som eksakt viden.

Den danske PR-branches etiske principper er nagelfaste – og de bygger netop på klare rollefordelinger mellem det politiske system, det kommercielle system og nyhedsjournalistikken. Bryder de grænser sammen, taber vi alle.

Det gør vi heldigvis ikke i Danmark. Der er ingen grund til panik. Vi kan tværtimod være en inspiration for situationen i andre lande, der kæmper med store, demokratiske problemer.

I den kommende tid vil vi i PR-branchen arbejde endnu hårdere på, også internationalt, at tydeliggøre, hvor de rene linjer mellem politikere, virksomheder og nyhedsmedier kan opretholdes og styrkes. Det er i demokratiets og branchens interesse, at vi ikke mudrer tingene sammen. En løs tilgang til etikken skaber misinformation og mistillid, og det skader hele branchen. Derfor er etiske principper en forudsætning for en sund PR-branche.

Derfor har vi besluttet at sidde med i initiativgruppen for et europæisk PR-etikråd. Vi skal være med helt inde i kernen af, hvor de etiske spørgsmål om branchen diskuteres. Vi skal sætte retningslinjer på tværs af landene. Danmark kan være et foregangsland, også her.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk