Et lille åndehul til SAS-direktøren

SAS-direktør Rickard Gustafson er ingen gammel mand. Med sine små 50 år og en trimmet og rank fremtræden, ligner han langtfra en mand, der har båret rundt på en byrde, der er tungere, end nogen vil kunne bære.

Foto: Erik Refner. Peter Suppli Benson er Berlingske Business' nyhedschef.
Læs mere
Fold sammen

Men hopper den svenske SAS-direktør p.t. rundt, som var en byrde løftet fra hans skuldre, så er det til at forstå. For at dechifrere den vurdering skal man en tur ind i det regnskab, som SAS netop har afleveret.

Overskuddet på 179 millioner gode svenske kroner er det første siden 2007. Det faktum lader vi stå et øjeblik og er i sig selv nok til, at SAS-ledelsen kan klappe i deres hænder her op til jul. Men mere vigtigt er nogle af de fakta, som regnskabet afslører, og som er af en karakter, som har langt større konsekvenser, hvis SAS skal overleve og give overskud på den lange bane.

SAS-regnskabet viser nemlig, at den spareplan, som blev forhandlet hjem for præcis et år siden – forhandlinger der foregik med truslen om konkurs hængende over alle implicerede – faktisk virker. Det er godt på den korte bane og endnu bedre er det, at der er endnu flere gode nyheder i dét, der står med småt i regnskabet. Vigtigst – og den tungeste byrde, som Rickard Gustafson ikke længere skal bære rundt på – er den milliardstore klump af pensionsforpligtelser, som sidste års spareplan fjernede. Regnskabet viser således, at hvor SAS før spareplanen ville have pensionsforpligtelser på omkring 33,5 mia. kr. ved udgangen af 2018, så er det tal nu reduceret med hele 19,5 mia. svenske kroner – en fantastisk reduktion og afgørende for, at man overhovedet kan sætte ordene »SAS« og »fremtid« i samme sætning.

Og det var så turen gennem SAS-regnskabet med de positive briller på!

Vender vi blikket i andre retninger, er situationen for det fælles skandinaviske flyselskab langtfra rosenrød.

Den korte – negative – version er, at den langsigtede økonomiske genopretning fortsat halter, herunder med sikring af tilstrækkelig kapital. Konkurrenterne har skruet voldsomt op på en række typisk lukrative SAS-ruter, og så dykker priserne på flybilletter markant. Så nok har SAS ramt et åndehul, men krisen er stadig til at mærke.