Er du e-parat? Markedspladser og platforme skaber økonomisk vækst

Synspunkt. Startups er en vigtig faktor for at sikre langsigtet økonomisk vækst.

Startup-virksomheder er fremtidens arbejdspladser. Illustration: Iris
Læs mere
Fold sammen

Markedspladser og platforme spiller en særlig stor rolle i økonomien, eftersom de kan skabe yderligere økonomisk aktivitet. De forbinder handels- og servicevirksomheder med kunderne og gør nye samhandelsrelationer mulige, der tidligere var utænkelige. De er vigtige drivkræfter for fortsat vækst i online-økonomien, og markedspladser forventes at facilitere næsten 40 pct. af den globale e-handel i 2020.

Danmark er det mest digitale blandt EUs 28 medlemslande, og befolkningen det mest e-parate i EU med 88 pct. internetbrugere, der anvender eBanking, og 82 pct., der shopper online.

Samlet set har Danmark skabt et interessant miljø for både tech- og andre startups, hvor enkelte har formået at krydse grænserne og blive store internationale – f.eks. JustEat og Vivino med 25 millioner brugere. Men der er stadig plads til udvikling, og det er kun 5,2 pct. af BNP, der er drevet af online og tech – og ikke mindst platformsdrevne nye virksomheder.

Heldigvis er platformsøkonomi ikke begrænset til e-handel, og Erhvervsministeriet offentliggjorde i januar et øjebliksbillede med 140 virksomheder baseret på platformsøkonomi, hvoraf en pæn del ikke var e-handel i traditionel forstand.

Og on demand-platforme findes med et bredt udbud af tjenester og interesser – fra platforme med hjemlige aktiviteter og husholdning til platforme med studenterrabatter som f.eks. Mecenat. Lanceringen af nye produkter og tjenester understøttes af crowdfunding-platforme som amerikanske Kickstarter og svenske Fundedbyme, mens en event-platform som Keyflow totalt omdefinerer nattelivet – globalt.

Generelt er den fortsatte udvikling af nye platforme blevet styrket af, at det det seneste år er blevet billigere at etablere en startup. Ifølge CB Insights er omkost­ningerne ved at starte og etablere en virksomhed faldet fra fem millioner dollar i år 2000 til nogle få tusind dollar i dag. Dette skyldes først og fremmest nye tjenester og værktøjer, som hjælper iværksætterne med at bygge virksom­heden op og støtte dem på områder som cloud hosting, betalingshåndtering og CRM. Det har medført, at omkostningerne er sænket markant, arbejdsindsatsen reduceret til et minimum, og at udviklingen har taget yderligere fart.

Alt for ofte fokuserer debatten om platforms­økonomi dog på hvilken indflydelse, de store teknologiplatforme har på et givent marked.

Men det er lige så vigtigt ikke at tabe forståelsen for de positive elementer, de mange små platforme bidrager med til økonomien.

Stockholm henter 15 pct. af alle udenlandske tech-investeringer i Europa og har skabt flere såkaldte »unicorns« pr. indbygger end nogen anden by i verden. Der findes aktuelt 22.000 tech-virksomheder i Stockholm, og der kommer flere til hvert år. Det fundament, der er skabt der, bør være en inspiration for både politikere og iværksættere. Ellers mister Danmark tech-mæssigt momentum og ikke mindst fremtidsbaserede arbejdspladser.

Derfor er startups en uhyre vigtig faktor for at sikre langsigtet økonomisk vækst – og platforme er de ukendte helte bag dette. Beklageligvis bliver dette alt for ofte overset.