Benzin- og dieselbiler er det klimaøkonomisk dårligste område at sætte ind på, og et forbud er det ringeste redskab at vælge. Og da regeringens forbud først rammer i 2030, er det i første omgang blot en symbolpolitisk markering. Det skal dog nok vise sig at blive meget dyrt allerede inden 2030.

Drivhusgasserne fra benzinbiler er de absolut dyreste at reducere. Det koster 3.484 kr. per ton. De billigste reduktionsmuligheder til rådighed andre steder ligger på 150 kr. per ton. Selv de mest pessimistiske skøn for skadevirkningerne globalt ved udledning af et ton CO2 ligger klart under omkostningen ved at reducere udledningen med et ton fra benzinbiler. Der er dog andre skadesomkostninger ved kørsel (som støj og trængsel), men der er allerede taget hensyn til dem ved beregningen. Det er således en klar konklusion i de foreliggende analyser fra f.eks. DØRS, regeringen og Cepos, at traditionelle biler er overbeskattet i forhold til deres samlede skadesomkostninger.