Digitalt nybyggeri: Derfor kræver digitale forretningsmodeller, at du begynder forfra

Digitale forretningsmodeller kræver et nyt teknologisk fundament. Virksomheder kommer ingen veje med deres digitale transformation gennem lappeløsninger på gamle systemer.

Teknologi berører alle dele og aspekter af en virksomhed, så drop de digitale lappeløsninger og tænk nyt, lyder opfordringen. Arkivfoto: Iris Fold sammen
Læs mere

Digitaliseringen er ikke på vej – den er her allerede. På tværs af alle industrier forsøger virksomheder at gå nye digitale veje for at tilpasse sig dele- og platformøkonomiers nye forretningsmodeller, som er udsprunget af fremadstormende teknologier som big data, cloud, kunstig intelligens, IoT og blockchain for bare at nævne en håndfuld.

For nogen er målet med de nye forretningsmodeller at få en konkurrencemæssig fordel – for andre handler det om at beskytte sig mod nye spillere på markedet og undgå at blive »disrupted«.

Under alle omstændigheder er en vellykket digital transformation nødvendig for, at moderne virksomheder har en chance i nutidens omskiftelige marked. Ifølge den anerkendte analysevirksomhed IDC vil overlevelsen blandt halvdelen af verdens største virksomheder afhænge af deres evne til at skabe nye digitale produkter, services og oplevelser, der kan forbedre kvaliteten mærkbart for deres kunder inden år 2020.

Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men tænk på den digitale transformation som det samme som at bygge et hus: Hvis du vil have et mere miljøvenligt hus, er det ofte mest effektivt at starte fra bunden end at bruge penge og ressourcer på lappe­løsninger. Dette er særligt gældende, hvis bygningen (eller virksomhedens IT-systemer og infrastruktur) har nået en alder, hvor en omfattende og dyr renovering/opgradering er påkrævet. Så giver det bedre mening at starte helt forfra med et nyt fundament, der giver virksomheden mu­lig­hed for at få opfyldt alle ønsker og behov.

For traditionelle virksomheder kendetegnes en succesfuld digital transformation typisk ved, at organisationen bliver mere agil og i stand til at reagere hurtigere på ændringer i markedet. Fordelen er, at man bliver bedre beskyttet mod nye konkurrenter og kan skalere og levere mere omkostningseffektive løsninger til kunderne.

Men for at skalere produkter og services skal virksomheder også tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologi ikke kun befinder sig i IT-afdelingen. I dag berører teknologi nemlig alle dele og aspekter af virksomhedens aktiviteter. Derfor er virksomheder tvunget til at reducere omkostningerne til den daglige drift af IT og i stedet geninvestere pengene direkte i virksomhedens digitale innovation med nye projekter ude i forretningen.

Nye forretningsmodeller skal så vidt muligt bygges fra bunden med de rette systemer og teknologier for at gøre virksomheden klar til en digital transformation. At tilpasse noget, som oprindeligt var tiltænkt en analog verden eller forældet teknologisk tidsalder, rykker ikke nok i forhold til at gøre virksomheden klar til fremtiden.

Nogle virksomheder bliver naturligvis nødt til at indgå kompromisser undervejs for at sikre en balance mellem de eksisterende forretningsmodeller og de nye. Men i sidste ende står og falder succesen med virksomhedens digitale omstilling med det fundament, som den bliver bygget på.