Digitalisering: Vi vil surfe forrest

E-handel. HK Handel og Dansk Erhverv indleder sam­arbejde som oprustning til det digitale handelsmarked.

Hver tredje krone, som danskene køber for på nettet, ender i udlandet. Foto: Iris Fold sammen
Læs mere

Det er nok mest, når man stopper op, tager en dyb indånding og lige ser sig omkring, at det går op for én, hvor meget digitaliseringen på ganske kort tid har påvirket alle aspekter af vores liv – privatlivet såvel som vores arbejdsliv.

Flere og flere os af køber f.eks. rejser, koncertbilletter, tøj, sko, bøger og elektronik på nettet. Og ender vi ikke med at købe online, søger vi informationer online. På bare ti år er andelen af danskere, der har handlet på nettet inden for det seneste år, steget fra 60 til 80 procent.

Der er intet overraskende i, at e-handlen stiger. Den udvikling har været i gang i årevis. Men de færreste tænker på, hvordan indkøbsrevolutionen påvirker de »gammeldags« butikker. Tendensen er, at e-handel er blevet en salgskanal som supplement til de fysiske butikker, og at de to kanaler »smelter« sammen, og vi ser samtidig en tendens til sammensmeltning af detail og engros.

En købsproces kan lige såvel begynde med research af priser og udbud på nettet og ende med et køb i en fysisk forretning, som den kan gå den modsatte vej.

Det betyder, at vi i HK Handel og Dansk Erhverv er nødt til at tænke på, om vi er gode nok til at favne de forandringer, som e-handel og stigende digitalisering skaber for job, virksomheder og handlen i de kommende år.

Servicebranchen er den store danske jobskaber, og Danmark er for længst gået fra at være et industrisamfund til at være et servicesamfund, hvor cirka syv ud af ti privatansatte er ansat i serviceerhvervene.

Det er på den baggrund, at HK Handel og Dansk Erhverv nu søsætter et samarbejde, der skal ruste både fremtidens og nutidens arbejdskraft til det digitale handelsmarked. Vi etablerer et sekretariat, som skal skabe et fælles videngrundlag for arbejdet med at imødekomme de muligheder og udfordringer, der opstår som følge af den igang­værende og uundgåelige digitalisering og automatisering.

Sekretariatet skal generere øget viden om teknologiudvikling inden for handelsmarkedet og om, hvilke uddannelses- og kompetencebehov udviklingen kommer til at give for arbejdsmarkedet. En viden, som bl.a. skal omsættes til konkrete uddannelsestilbud på grund- og efter­uddannelsesniveau.

Vi vil gennem vores fælles indsats arbejde for, at ansatte inden for handel løbende får de rigtige kompetencer. Hvis vi forstår at dygtiggøre os, vil vi kunne surfe på digitaliserings­bølgen. Hvis vi ingenting gør, er der risiko for, at vi bliver slået af surf­brættet, mens udenlandske konkurrenter surfer forbi os.

Vi deltager ikke i koret af frygtsomme stemmer, der råber: Robotterne kommer – og de overtager vores job. Det gode købmandskab vil altid være kernen i succesfuld handelsvirksomhed – også i en digital verden. Men vi vil heller ikke lulle os i søvn og lade som ingenting.

Et ofte brugt fremtidsbillede inden for handelsbranchen er fuldautomatiske butikker med scannere, automatisk betaling og robotter, der fylder varer op på hylderne. Vi har teknologien i dag – alligevel er der endnu ingen, der ser lyset i at investere i at gøre bemandingsløse butikker til virkelighed. Måske fordi det menneskelige aspekt stadig er vigtigt for forbrugerne. Vi vil gerne have smilet, vejledningen og den menneskelige relation med, når vi køber ind.

Teknologien giver os nye muligheder. Robotter kan varetage det ofte hårde arbejde med at »plukke« varer fra netbutikkernes lagre. Virtual og augmented reality kan gøre købsoplevelsen bedre både online og i butikkerne.

Vi ser allerede nu, hvordan driftige handlende ser muligheder i ny teknologi: Det drejer sig f.eks. om den danske tøjbutik Mond of Copenhagen, der bruger 3D-scanninger til opmålingen af skræddersyede jakkesæt. Og møbelgiganten IKEA har lanceret en augmentet reality-app, hvor kunderne kan se, hvordan IKEA-sofaen tager sig ud hjemme i stuen, inden de køber. Den udvikling stiller krav til virksomheder om investeringer, og den stiller krav til med­arbejderne, der skal sælge på en helt anden måde.

Alt tyder på, at 2017 atter bliver et rekordår for e-handel, og e-handlen over grænserne er i vækst. Sidste år havnede hver tredje krone, som danskerne købte for på nettet, i udenlandske netbutikker. Handelsmarkedet er altså i stadig større konkurrence med udenlandske virksomheder, og mere fair konkurrencevilkår og medarbejdere med up-to-date knowhow og kvalifikationer er en del af nøglen til, at Danmark klarer sig godt i den konkurrence.

Det er selvfølgelig ikke gjort med enkelte initiativer. Det ved vi udmærket godt. Det er også derfor, at vi skal sikre, at vi, med­arbejdere og virksomheder, er klar til at surfe forrest på handelsdigitaliserings­bølgen.