Dieselforbud vil virke mod hensigten

Forbud, overbud og enøjede politiske teknologivalg er ikke vejen frem, når vi skal sikre fremtidens grønne persontransport.

Miljøsiden af dansk persontransport lader trods mangen et politisk tiltag stadig en del tilbage at ønske. Men et decideret forbud får ikke folk ud af de gamle dielselhakkere og over bag rattet i nyere og grønnere alternativer. Foto: Bjarke Ørsted/Scanpix Fold sammen
Læs mere

En halv million elbiler i 2030 – nej en million elbiler i 2025. Forbud mod gamle dieselbiler i 2030 – nej forbud mod nye dieselbiler i 2019. Det skorter ikke på overbud, når partierne skal komme med forslag til, hvordan vi gør persontransporten grønnere.

Senest har Socialdemokratiet foreslået, at der skal gennemføres et forbud mod salg af nye dieselbiler i 2030, hvilket straks blev overbudt af flere andre partier, som ønsker dette forbud fremrykket til 2025.

Vi skal have bedre og grønnere biler i 2030, end vi har i dag. Det står fast! Vi skal dog samtidig holde hovedet koldt og bevare fokus på bolden og de mål, vi alle ønsker at opnå: mindre CO2-udledning samt færre partikler og NOx.

Hvordan sikrer vi så dette bedst, billigst og smartest? Det gør vi ved at opstille skrappe rammer, som tilskynder til, at danskerne vælger de grønneste løsninger i dag, i morgen og i 2030. Her er forbud og ensidige politiske teknologivalg ikke vejen frem.

I dag udledes der markant færre partikler, NOx og CO2 per kørt kilometer end for bare få år siden. Dette er sikret med skrappe teknologineutrale krav til bilerne. Har disse krav været skrappe nok? Nej, det har de ikke. For eksempel er det først for nyligt blevet et krav, at bilerne skal leve op til normerne i rigtig kørsel og ikke bare i et laboratorium. Alligevel er det lykkedes at få gjort bilerne grønnere.

I de kommende år skærpes kravene betydeligt med den nye EURO 6d-norm. Og det virker! Helt nye analyser fra blandt andre Concawe viser, at nye biler, som lever op til EURO 6d-normen, udleder markant mindre NOx og færre partikler, end de biler som blev solgt for bare få år siden. Nye EURO 6d-biler vil i virkeligheden have samme effekt på NOx og partikler som et forbud.

Med andre ord kan man gøre meget for den lokale luftforurening, hvis de gamle dieselbiler udskiftes med nye. Med iblanding af flere og bedre biobrændstoffer vil de samtidig kunne bidrage betydeligt til transportens CO2-reduktioner. Et generelt forbud mod salg af dieselbiler vil modsat udelukke de mest effektive og rene biler og vil samtidig stå i vejen for yderligere teknologiudvikling.

Derfor burde partierne ikke på forhånd udvælge fremtidens teknologi, men stille skrappe krav, så forbrugerne hurtigere udskifter de gamle dieselbiler med nye og effektive benzin-, diesel-, hybrid-, eller elbiler, som de selv vælger afhængigt af deres behov. Med et forbud risikerer vi, at der går endnu flere år, før de gamle biler udskiftes. Og det er jo stik imod hensigten!