Den virtuelle virkelighed er tættere på, end vi tror

Media. Et folkeligt gennembrud for virtual reality har længe været under opsejling. Creative Producer Jens Laursen fra kommunikationsbureauet Eiffel giver sit bud på, hvorfor den virtuelle fremtid er tættere på, end de fleste tror.

Igennem et par VR-briller, kan man som bruger opleve følelsen af at være i et simuleret miljø, hvor man kan interagere med andre mennesker eller være inde i en film eller et spil. Fold sammen
Læs mere
Foto: JIM HOLLANDER

Virtual reality (VR) er en teknologi, som tillader virkelighed og fantasi at flyde sammen. Igennem et par VR-briller, kan man som bruger opleve følelsen af at være i et simuleret miljø, hvor man kan interagere med andre mennesker eller være inde i en film eller et spil.

Virtual reality er ikke noget nyt fænomen. Men teknologien har hidtil kun tiltrukket en ret nichepræget målgruppe og er ikke nået ud til den brede befolkning. På trods af internationalt omtalte produkter som Oculus Rift, HTC Vive Focus eller Sony PlayStation VR er virtual reality for mange danskere stadig en dyr drengerøvs-gimmick. Dette tror jeg dog vil blive ændret meget snart. Med fare for at lyde som endnu en af de mange fremtidsfanatikere, som igennem tiden har spået om alt fra flyvende biler til robotter med kunstig intelligens, vil jeg nemlig slå et slag for, at udbredelsen af VR er tættere på, end de fleste tror. Her har jeg samlet fem argumenter for hvorfor:

1. Teknologisk udvikling: Som alt andet i vores teknologiske tidsalder følger VR udviklingen i vores samfund. For fem år siden var virtual reality, som vi kender det i dag, ikke mulig. Processorkraften og den teknologi, som findes i VR-systemerne, er blevet hurtigere og smartere igennem de seneste par år og udvikles hurtigere end nogensinde.

2. Nettets hastighed: For at VR skal fungere optimalt, kræves en hurtig og stabil internetforbindelse. Ligesom at streaming-tjenesterne Netflix, HBO og Viaplay er blomstret med udbredelsen af hurtigere internet, vil VR gøre det i en nær fremtid, fordi vores internet hele tiden bliver hurtigere. Når vi inden for de næste par år, får det endnu hurtigere 5G-netværk, vil dette desuden være med til at give en langt mere flydende og levende VR oplevelse.

3. Nye platforme: I takt med at VR udvikles, finder store teknologiske virksomheder nye måder at udnytte det på. I 2016 introducerede Google platformen Daydream, som bl.a. giver mulighed for at benytte Googles services og diverse spil i VR. Også Facebook lancerede i 2017 platformen Facebook Spaces, som blandt andet gør det muligt at mødes og interagere med venner i et VR-univers. Dette er dog kun toppen af isbjerget, da mange flere platforme er ved at blive udviklet.

4. Stand-alone udstyr: Selv om de nuværende VR-briller virker på forskellige måder, er det dog fælles for dem, at de alle skal tilsluttes en anden enhed, såsom en computer eller en spillekonsol. Dette begrænser brugbarheden, da man skal erhverve sig meget udstyr for at komme i gang. Det ændrer sig dog, når der i år kommer en ny type udstyr på markedet, nemlig en »stand-alone«-brille. Det er en VR-brille, der virker uafhængig af andre enheder, som kan bruges alle steder, så længe der er Wi-Fi. Derved bliver det lettere at komme på VR for den almene forbruger.

5. Pris: De seneste tre til fire år er antallet af VR-produkter steget stødt. Dette betyder en større konkurrence blandt producenterne og et betydeligt dyk i pris. Hvor priserne på VR-udstyr tidligere var skyhøje, vil de allerede i 2018 være sammenlignelige med prisen på en ny telefon.

Den virtuelle fremtid er tættere på, end man umiddelbart skulle tro.