Den grønne omstilling handler om mere end elbiler

Selv om det ikke lykkedes med en teknisk omlægning af registreringsafgiften, går det i den rigtige retning.

Hybridbiler som BMWs i3 er glemt i diskussionen om afgiftsomlægningerne – de bliver nu tilgængelige for almindelige danskere og kan dermed for alvor bidrage til den grønne omstilling af transporten, skriver Jacob Stahl Otte. Arkivfoto: Simon Skipper
Læs mere
Fold sammen

»Statens afhængighed af afgifter parkerer elbil­revolution«. Så bombastisk skrev Berlingske Business 3. oktober. Dermed lægger avisen sig i slipstrømmen af de mange automatreaktioner på sidste måneds omlægning af bilafgifterne.

Kritikken har bl.a. lydt, at aftalen ikke direkte omhandler elbiler, hvilket til dels er korrekt af den simple grund, at de fleste elbiler ikke betaler registreringsafgift.

For eksempel er der i dag ikke registreringsafgift på en Nissan Leaf, som vel er det nærmeste, man kommer en familie-elbil. Det er kun, når vi kommer op i »Tesla-klassen«, at der betales registreringsafgift på elbilen. Først i 2022 vil alle elbiler skulle betale fuld afgift, og da vil den nye omlægning give elbiler betydelige fordele.

Berlingske Business havde som de fleste, herunder EOF, gerne set, at afgiftssystemet var omlagt helt til en teknisk baseret afgift, der i højere grad tager hensyn til sikkerhed og miljø. Men ville en teknologineutral omlægning gøre elbilerne væsentlig mere konkurrencedygtige end i dag, hvor de i praksis er fritaget for afgifter?

Det korte svar er nej.

I artiklen henviser finansminister Kristian Jensen (V) til et udspil fra bilimportørerne, der på linje med det norske system er baseret på bilens CO2-udledning og vægt.

Beregningerne i udspillet viser, at selv om elbilerne kun skal betale afgift baseret på bilens vægt, vil benzin- og dieselbiler stadig være billigst i alle kategorier. Det er altså ikke afgifterne, der gør elbilerne dyrere, men prisen på batteri og bil. Dette vil formentlig ændre sig over det næste årti, hvor batterierne kommer ned i pris og produktionen op i skala.

Netop denne pointe fik Energikommissionen til i foråret at konkludere, at en for stor tidlig satsning på elbiler ikke vil være omkostningseffektiv, fordi de forventes at blive konkurrencedygtige senere.

Mens fokus i debatten altså især har været på elbilernes relative fordele her og nu, er hybridbilerne slet ikke nævnt. Det er en skam, for den grønne omstilling handler om meget mere end elbiler.

Med den nye afgiftsomlægning bliver en Golf »plug in«-hybridbil, som kan køre op til 50 kilometer på ren el, næsten 50.000 kr. billigere og kommer ned i en pris på ca. 300.000 kr. Det svarer til en tilsvarende Golf, der kører på benzin. Med andre ord bliver hybridbiler nu tilgængelige for almindelige danskere og kan dermed for alvor bidrage til den grønne omstilling af transporten.

Så selv om det ikke lykkedes med en teknisk omlægning af registreringsafgiften, er der tale om et væsentligt skridt i den rigtige retning.