Datadreven kundeindsigt er afgørende for konkurrencen

Kun syv af C20-selskaberne fortæller i deres årsberetninger, hvordan de arbejder med datadreven kundeindsigt. Det lover skidt for fremtiden

Ebay er en af de virksomheder, som tager datadreven kundeindsigt alvorligt. Foto: Josh Edelson Fold sammen
Læs mere

Verdens hurtigstvoksende virksomheder er datadrevne. Det er dem, der aflæser din købsadfærd og indretter tilbud og forretningsudvikling efter den. Også mange af de mest værdifulde virksomheder som Amazon, Google og eBay er datadrevne.

Herhjemme skal Digitalt Vækstpanel sætte en ny dagsorden for virksomheder og samfundet. Data skal vise nye muligheder for vækst og bidrage til effektivisering med mere.

Data er den nøgle, der kan åbne for regeringens mål om vækst og innovation. For virksomhederne ligger fremtidens muligheder, men også trussel, i den data­drevne kundeindsigt. Den er uden tvivl det afgørende konkurrenceparameter.

På nettet har vi efterladt mange elektroniske fodaftryk, når vi surfer og handler i form af interaktionsdata og transaktionsdata.

De rigtigt vågne og innovative virksom­heder bruger disse data til at udvikle services, produkter og nye markeder. For at blive endnu klogere på kunden kan disse data beriges med offentligt tilgængelige informationer som OIS Ejendomsdata, Teledata, RKI, Danmarks Statistik samt data fra Gallup IndexDanmark.

I næsten alle brancher ses virksomheder, der griber muligheden. De er fremtidens vindere i deres branche. Dataanalyse og kundeindsigt bruges til innovation, til at forløse virksomhedens markedspotentiale og skabe en god forretning.

Derfor er det forstemmende, når vi ser på, hvordan Danmarks største virksomheder tackler udfordringen. En gennemgang af C20-virksomhedernes 2016-årsberetninger viser, at to ud af tre C20-virksomheder ikke bruger plads på at fortælle ejerne og offentligheden, om eller hvordan de arbejder med datedreven kundeindsigt.

Kun syv C20-selskaber omtaler brugen af data til at blive klogere på kunderne og tage strategiske beslutninger. De syv er Nets, Pandora, Vestas, Novo Nordisk, Mærsk, Carlsberg og DSV.

De øvrige 12, herunder selskaber med store kundebaser som TDC og DONG, nævner ikke en datadreven strategi for at udvikle deres kundedialog, nå nye kunder og transformere forretningen. De risikerer at blive fremtidens tabere i deres branche.

EBay understreger i 2016-ledelsesberetningen, at øget dataindsigt skal anvendes til at gøre købsoplevelsen mere individuel. Med større kundeindsigt kan eBay præsentere kunden for relevante tilbud inden for andre kategorier og dermed øge salget.

Datadreven kundeindsigt kan også blive vejen til vækst og innovation for danske virksomheder. Datadreven kundeindsigt skal føres hele vejen fra strategi til eksekvering.