Danmark i digital ubalance

Synspunkt. Bag alle teknologivalg skal virksomheden have kortlagt kompetencer og ambition. Investering i mennesker og maskiner skal være i balance.

Foto: pr-foto. Martin Lindegaard, partner i Lifted
Læs mere
Fold sammen

En gammel, let omskrevet joke lyder: Hvad får man hvis man implementerer ny teknologi i en gammel organisation? En dyr gammel organisation! Meget tyder på, at dette kan blive konsekvensen for de virksomheder, som ikke har rettet et skarpt øje på medarbejdernes kompetencer og rekruttering af friske kræfter.

I Danmark viser FDIHs kompetence-undersøgelse fra sidste år, at 41 pct. af virksomhederne mangler ansatte med kompetencer inden for digital handel.

Og i Storbritannien mangler der op mod 800.000 dataspecialister ifølge regeringens egen analyse, (Digital skills crisis: Government Response to the Committee’s Second Report of Session 2016–17). De efterspurgte færdigheder spænder bredt. Dataanalyse og anvendelse, digitalt købmandsskab, digital valuta, menneskelig interaktion med skærme og stemme, service via internet-forbundne ting, automatisering og så videre.

Samtidig viser en rapport fra Gartner tidligere i år (CMO Spend Survey 2016 - 2017), at de digitale marketingbudgetter er på vej op for tredje år i træk. Men måske mere tankevækkende, så forventes marketingdirektørens indkøb af marketingteknologi at overstige IT-direktørens indkøb af teknologi i 2017.

Spørgsmålet er så, om virksomhederne overhovedet har kompetencerne til at forrente disse investeringer?

Lost in translation
I bedste fald udnyttes en lille flig af den nyindkøbte avancerede software til at løse et konkret problem med den nuværende know how, fx. at gøre hjemmesiden pæn og brugervenlig eller nemmere at vedligeholde i det daglige. Men ofte kræver den nye teknologi og de bagvedliggende ambitioner en række forandringer. Fx, at produktspecialister skal lave kunderelevant indhold til hyppigere publicering, at marketing skal servere nye forretningsmuligheder ud fra data, eller at sælgere skal være tilgængelige på sociale medier 24/7.

Altså helt nye krav til de nuværende arbejdsgange og kompetencer, som ledere eller medarbejdere hverken er forberedt på eller parat til. Og der bliver talt i et nyt digitalt sprog som kan være volapyk for mange.

Find balancen
Der er håb hvis virksomhederne forstår deres balancepunkt. En CMO’s arbejde er ikke det samme om 5 år, og det gælder vist i øvrigt os alle ifølge tidens mange robot-profeter. Behov for videnarbejdere vil næppe forsvinde, men helt sikkert ændre karakter. Og konstant opdaterede uddannelsestilbud virker som én blandt flere mere sikre veje at gå. Ida Auken drog én hovedkonklusion tidligere på året, da Siri Kommisionens resultater blev drøftet på Radio24/7, podcast: ”Uddannelse er svaret!”.

Det er ikke nok at klæde organisationens digitale ledere og forandringsagenter på. Især produktspecialister, kundevendte servicemedarbejdere og sælgere skal kunne tale det nye marketingsprog. Et nyt produkt eller service har langt større chancer for at overleve kommercielt, hvis det er tænkt ind fra starten hvilke nøgletal som skal følges for at nå ud i verden, hvordan produktet skal findes i Google, hvilke samtaler der kan spredes i sociale medier, og hvad der skal til for at forbrugerne er villige til at betale for det gentagne gange.