Carlsbergs nye cafévand er vandvid for miljøet

I sidste uge kunne vi læse i medierne, at Carlsberg lancerer en ny premium-­version af det velkendte Ramlösa-kildevand, som udelukkende skal sælges på cafeer og restauranter.

Foto: pr-foto. Michele Fitzwilliams, Nordic Marketing Director, SodaStream
Læs mere
Fold sammen

Carlsbergs målsætning er at sælge en million liter af den nye cafékildevand i 2017 og sikre en efterfølgende vækst på 200.000 liter de kommende år. En ambition, som ifølge den danske sociolog Eva Steensig, kræver, at man er verdensmester i storytelling.

Og jeg kan kun give hende ret. Faktisk vil jeg nærmere kalde det indbildning.

Den historie, Carlsberg forsøger at fortælle os med deres nye premiumvand, er, at vi får »en oplevelse, man ikke kan få derhjemme«. At vandet er eksklusivt, sundt og lækkert.

Jeg mener, det er bekymrende og uansvarligt, at en af Danmarks største virksomheder nu vil bilde danskerne ind, at de skal betale ekstra for at få den sunde og eksklusive følelse.

Faktum er, at det ikke kun går ud over vores pengepung, når vi vælger den dyre, svenske vand på plastikflaske. Det rammer også miljøet, og er den historie, der må og skal fortælles.

Plastikflasker udgør i sig selv en miljømæssig trussel, uanset om de genanvendes eller ej. Store mængder plastik havner hvert år i verdenshavene, og fortsætter udviklingen, vil mængden af plastik ifølge World Economic Forum overstige mængden af fisk i havene i 2050. Dertil kommer, at 18,8 billioner, ja billioner, plastikflasker ender på landjorden hvert år. Vi har altså ikke brug for flere plastikflasker, og det uanset hvor fine og forførende budskaber de pakkes ind i.

Derudover skal vi huske, at det ikke blot er plastikflaskerne, der udgør et miljøproblem. Alene at hente vandet fra Ramlösa-kilden i Sverige, hælde vandet over på plastikflasker og transportere flaskerne ud til restauranter og cafeer kræver store mængder CO2.

Historien om det rene, naturlige flaskevand lever desværre i bedste velgående. Desværre er den kun skabt med et formål for øje: At få os til at betale. Men i sidste ende er det vores miljø, der betaler den største pris for vores unødvendige brug af vand på plastikflasker.

Derfor synes jeg, man skal spørge sig selv: Hvorfor købe vand på flaske, når der findes et alternativ, der er langt billigere og mere miljøvenligt: Vand fra vandhanen, der herhjemme endda er noget af verdens bedste. Derfor: Spar pengene og bed om helt almindeligt postevand, næste gang man spiser ude.

Laes mere