Carlsberg som comeback-kid

Man skal se sig godt for – og rejse ganske mange mil, hvis man insisterer på, at der skal stå »Carlsberg« på øllet, når man rejser i USA.

Foto: Erik Refner. Peter Suppli Benson.
Læs mere
Fold sammen
For efter nogle dyrtkøbte erfaringer i USA og Canada for mere end et årstid siden, er Carlsberg – der ellers bryster sig af at høre til i den absolutte bryggerelite, nærmest ikke tilstedeværende på de enorme ølmarkeder i Nordamerika. Det samme gør sig gældende i Latinamerika og Afrika, og det er et problem for det danske bryggeri.

Carlsberg har dygtigt fokuseret på udvalgte områder – med Europa og Asien som absolutte omdrejningspunkter for koncernen. Den strategi har i mere end ti år vist sin berettigelse, hvilket regnskaber og tilstedeværelse på en række af de mest interessante ølmarkeder vidner om.

Problemet for Carlsberg er bare, at strategien, der var helt rigtig for ti år siden, er blevet overhalet af en udvikling i verden, der gør, at Carlsberg i dag står tilbage som tilskuer på flere af de absolut vigtigste ølmarkeder – og ikke mindst på nogle af verdens fremtidige vækstmarkeder for øl – Afrika, Nordamerika og Latinamerika. I løbet af de sidste år har bryggeribranchen været gennem en massiv konsolidering, hvor få meget store bryggerikoncerner har sat sig på forskellige kontinenter. Det gælder i Afrika, hvor SABMiller er den største aktør, det gælder i Latinamerika, hvor ABInBev er absolut dominerende, og så er der Nordamerika, hvor SABMiller, ABInBev og Heineken er markante aktører.

Det er et problem, og det ved Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen. For mens Rusland og Asien har været vækstlokomotiver for Carlsberg i mange år, så skal der snart nye til.

Derfor er det så interessant, ja nærmest et regulært opgør med en tidligere stik og nagelfast strategi, at Jørgen Buhl Rasmussen nu i Berlingske Business har åbnet for et indtog og investeringer i både USA og Afrika. Kursændringen – som Carlsberg nok selv vil kalde en »justering«, giver helt nye perspektiver for bryggeriet. Og det er da også på tide, at selskabet genfinder opkøbs- og vækst-ambitionerne, som i en periode har været udfordret – ja nærmest låst – af høj gæld fra tidligere opkøb.