Blå huskekage til Danmark

Det blå kæmpeskib, der lige nu ligger ved Langelinie i København med blot en halv meter vand under kølen, er egentlig et meget godt billede på, hvilke problemer Danmark står begravet i – til halsen!

For skibet, »Majestic Mærsk«, der er verdens største af sin slags, har plads til 18.000 containere og har Dannebrog agter og København som hjemmehavn, er nemlig bygget i Sydkorea – og det er der en historie bag.

For mens industriorganisationen DI i dag, tirsdag, afholder årsmøde og har sat produktiviteten – eller nærmere manglen på samme – i Danmark øverst på dagsordenen, så er det store blå skib et godt billede på, hvor svær en fremtid Danmark går i møde, når det gælder evnen til at bevare produktiviteten og arbejdspladserne herhjemme.

Tidligere ville den slags rekordsættende Mærsk-skibe alle have været bygget på husværftet Lindø uden for Odense. Men selv om værftet var kendt for dets kvalitet, høje produktivitet og evne til at udvikle særlige skibe til ejeren, så var det ikke nok i en tid, hvor cool cash styrer de tunge beslutninger i toppen af dansk erhvervsliv.

Omkostningerne ved at producere i Danmark, med alt fra lønniveau til miljøkrav, gjorde, at Lindø trods kæmpeinvesteringer i produktivitet måtte kaste håndklædet i ringen og erkende, at man ikke kunne konkurrere med kollegerne i lavprislandene i Asien. Det fortæller lidt om den kamp, det er for Danmark at holde på arbejdspladserne – både for folk i blå kedeldragter og de dyre ansatte i udviklingsafdelingerne.

Produktivitet – og vi taler altså om en ekstremt høj én af slagsen – er altså emnet for DI-mødet i dag, hvor erhvervslivets topfolk mødes med politikere for at diskutere, hvad man skal gøre.

Der er flere aspekter i sagen. Ét er, at de danske virksomheder under den økonomiske krise har skåret markant ned for investeringerne i deres produktionsapparat – og ikke engang en gryende optimisme har fået dem til at skrue op igen. Et andet aspekt – eller spørgsmål – er, om erhvervslederne reelt ser et fremtidigt potentiale i Danmark som produktionsland? Det får vi de pæne og polerede svar på i dag tirsdag, men står nok alligevel tilbage med en udflytning som bare vil fortsætte.