Bestyrelsesarbejde: Find din røde tråd

Man kommer sjældent i en bestyrelse, med mindre man selv har haft hånden på kogepladen.

Definér dit varemærke – så bliver vejen til en plads ved bestyrelsesbordet kortere, lyder rådet fra Lotte G. Lundberg. Arkivfoto: Iris
Læs mere
Fold sammen

Årets generalforsamlinger og skift i bestyrelserne er ved at være overstået, og tiden er derfor moden til at reflektere over, hvorledes man kvalificerer til bestyrelseslokalet til næste års sæson.

Med en operativ baggrund som mangeårig leder i Maersk Gruppen med én/to løbende bestyrelsesposter ved siden af de seneste år, har jeg nu valgt selv at gå bestyrelsesvejen på fuld tid.

Jeg hører ofte både mænd og kvinder med fagspecifikke kompetencer og ledererfaring hermed (eksempelvis marketing, HR, IT), tale om, »at de også kunne godt tænke sig bestyrelsesarbejde«. Dertil må jeg sige, at om end der måske bliver mere og mere behov for korttidsbesøg i bestyrelserne af spidskompetencer til dækning af gældende udfordringer såsom digitalisering, internationalisering og turnaround, er min erfaring, at på det generelle »bestyrelsesmarked« er det stadig et must at have prøvet at have ansvaret for en virksomheds eller forretningsenheds drift.

Jeg har selv gennem min karriere været heldig at få mulighed for at arbejde både funktionelt og med bundlinjeansvar i forskellige afdelinger og business units, og jeg har mærket på egen krop og er i øvrigt rådgivet om, at man sjældent kommer i en bestyrelse, medmindre man selv har haft hånden på kogepladen.

Det kan sagtens være, at man har en aktiv karriere inden for en funktion, f.eks. IT, HR eller marketing, men det er nødvendigt også at kunne påvise erfaring med og ejerskab af P&L, og hvad dertil hører med helt generelle ansvar for og dermed indsigt i aktivitetens drift, forretningsudvikling, marketing, IT, finans, HR mv.

Et fif og måske i virkeligheden den mest vigtige pointe er også at definere sit varemærke. Kommende fra et langt professionelt liv i Maersk Gruppen og med den typiske internationale shippinguddannelse som fundament er vi udviklet til at være »verdensmestre« i alt; udvikling af nye markeder og geografier, udvikling og implimentering af nye processer, strategi, forandring og turnarounds, offshoring, outsourcing, procurement mv.

Jeg blev meget tidligt rådgivet om, at ønsker man at bringe værdi i en bestyrelse, bør man indsnævre sit produkt så at sige til to til tre særlige egenskaber eller kompetencer, som kunne sættes i spil i bestyrelses­lokalet. Jeg fandt hurtigt mine egne via indsigt i min personlige profil, ligesom jeg ved nøje granskning af mit ellers farverige CV fandt den røde tråd, der var gennemgående for min professionelle karriere.

Dette kogte jeg ned til tre færdigheder og kapaciteter, jeg har dyb erfaring med og indsigt i, og som jeg kan stå inde for kan bidrage i bestyrelsesarbejdet.