...og dem med stil

Vil man have en bil, der ser lidt anderledes ud end de andre, så er livsstilsbilerne et godt sted at starte. Mini er øjeblikkets store succes, selv om de høje priser forhindrer en stor udbredelse. Fiat 500 kommer i forårsmånederne og ligger prisniveauet på omkring det halve. Volvo C30 befinder sig et sted midt imellem, mens det kræver en noget større tegnebog, hvis der skal stå A5 eller BMW på bagsmækken.

Den mest nuttede

Fiat 500 vil vække berettiget opsigt i gadebilledet, når den kommer på gaden i begyndelsen af det nye år. Fiat regnede med, at en genoplivning af den oprindelige 500 ville blive en succes, og indtil videre har de haft ret. Vi prøvede bilen under introduktionen i Italien, og det var en positiv oplevelse. Fiat’en giver trods sin ringe størrelse på 3,5 meter fin plads på forsæderne og er acceptabel på bagsædet, hvis man ikke er for høj. Den kører ikke som en gokart, dertil er den for blød, men den kører godt, og så ser den så sød ud, at man har lyst til at kramme den.

Fiat 500 Type: Personvogn Motor: 1.2 liter/4 cyl. Ydelse: 69 hk/5.500 omdr. Moment: 102Nm/3.000 omdr. Topfart: 160 km/t 0-100 km: 12,9 sek. Vægt: 865 kg Forbrug: 19,6 km/l Pris fra 150.000 kr.

Mini med plads

Er som en Mini skal være. Iøjenfaldende, sjov og virkeligt godt kørende. Især når man sidder på forsæderne, hvor der er rigeligt med plads. Værre er det på bagsædet, hvor pladsen er trangere, men hvor Clubman’en har en ekstra halv dør, der gør det lettere at komme ind og lidt mere plads. Skal en rigtig Mini have benzinmotor eller går det an med en diesel, som også har nået hylderne? Vi foretrækker benzin helst i Cooper S-udgaven med masser af kraft og fed lyd. Eneste virkelige minus er de høje priser.gen/Foto: Jan Jørgensen

Clubman Cooper S Type: Stationscar Motor: 1,6 benzin Ydelse: 175 hk/5.500 omdr. Moment: 240 Nm/1.600 omdr. Topfart: 224 km/t 0-100 km/t: 7,6 sek. Forbrug: 15,9 km/l Vægt: 1.280 kg. Pris: 421.500 kr.

Lille herregård

Volvo har altid været bedst kendt for herregårdsvognen, hvor der er plads til det hele. Undervejs har der dog været andre modeller, der ikke var helt så familieprægede, og det er i den sammenhæng, man skal se C30. Det er ikke en familiebil, for bilen er født to-dørs, og foreløbigt kommer den ikke i andet. Volvo C30 er til gengæld en meget velkørende bil, der kan det meste, og hvor man både sidder og føler at pladsen er rigelig. Er man kommet ind på bagsædet, så sidder man måske en smule klemt, men stadig godt for Volve C30 er stadig en bil med plads til det meste. Fås med mange motorstørrelser og selv med den mindste på 1,6 liter er der god skub i svenskeren. gen.

Volvo C30 Type: 3-dørs hatchback Motor: 1,6 benzin Ydelse: 100hk/6.000 omdr. Moment: 150/4.000 omdr. Topfart: 185 km/t 0-100 km/t: 11,8 sek. Forbrug: 14,3 km/l Pris: 272.000 kr.

Tysk skønhed

Audi A5 coupe er upraktisk, kostbar og tørstig, men også forførende smuk. En coupe med de klassiske proportioner: lang front, lavt tag, kuperet hæk, store hjul og kun to døre. Form over funktion med alt, hvad det indebærer af daglige besværligheder. Som sæder så lave, at man risikerer hold i ryggen, hver gang man stiger ud af bilen. Men også med masser af kvaliteter, og samtidig er A5 er den mest sportslige Audi nogensinde og sætter aldrig et hjul forkert. Topmodellen har en V8’er med 354 heste. velling/Foto: Martin Dam Kristensen

Audi A5 3.0 TDI Type: To-dørs coupe med firehjulstræk Motor: 3,0 V6, turbodiesel Ydelse: 240 hk/4.000 omdr. Moment: 500 Nm/1.500 omdr. Topfart: 250 km/t (el. begr.) 0-100 km/t: 5,9 sek. Forbrug: 13,9 km/l Egenvægt: 1.610 kg Pris: 778.000 kr.

Kompakt kraftkarl

Med coupé-udgaven af 1 -serien skaber BMW en niche for sig selv. En kompakt coupé med masser af stil og endnu mere motor.Med coupé-udgaven af 1 -serien vender BMW tilbage til rødderne. Ikke i fortærsket retro-look, men med en moderne fortolkning af forbilledet, som er BMW 2002. Grundlæggende har designet ikke ændret sig. Coupé-formen er stadig defineret af lang front, tilbagetrukket kabine, kuperet hæk, lav taglinie og kun to døre. Aldeles upraktisk, men med 1 -Coupé gør BMW nærmest en dyd ud af at sortere fornuftige familiefædre og pæne pensionister fra. I bund og grund er 1-Coupé mest lavet til ære for tyske entusiaster og velbeslåede, unge amerikanere. I bilernes eget land har de nemlig aldrig taget den praktiske bagklap til sig, men foretrækker elegante coupéer. velling

BMW1 coupe 135i Type: 2-dørs coupe Motor: R6, biturbo Ydelse: 306 hk/5.800 omdr. Moment: 400 Nm/1.300 omdr. Topfart: 250 km/t (el. begrænset) 0-100 km/t: 5,3 sek. Forbrug: 10,9 km/l Vægt: 1.550 kg Pris: 727.000 kr.