Kommende Carlsberg-boss klar til at tage livtag med internationale konflikter: »Geopolitik og forretning bliver mere og mere sammenflydende«

Carlsbergs kommende topchef siger, at virksomheders evne til at agere i internationale konflikter kan påvirke deres evne til at tiltrække talenter.

Jacob Aarup-Andersen er kommende topchef i Carlsberg, og han siger, at internationale konflikter er noget, som virksomheder i stigende grad må forholde sig til. Søren Bidstrup (arkiv)

Carlsberg er havnet i en geopolitisk kattepine af dimensioner, efter at Rusland sidste år indledte et frontalangreb mod Ukraine.

For det er ikke let at forlade Rusland, og salgsprocessen af bryggeriets russiske milliardforretning er stadig i gang.

Inden længe skal administrerende direktør for ISS, Jacob Aarup-Andersen, forsvare Carlsbergs gøren og laden ude i den store verden, for til efteråret tiltræder han som topchef i bryggerigiganten.

Han vil ikke løfte sløret for sin holdning til Carlsbergs ageren i konkrete sager. Det ville være »arrogant«, når han ikke er en del af ledelsen endnu, siger han. Han peger samtidig på, at Carlsberg har meldt ud, at man forventer at finde en køber til de russiske aktiviteter inden sommer.

Han slår dog fast, at han som kommende Carlsberg-boss og virksomheder generelt står over for en række geopolitiske dilemmaer, der må og skal håndteres. Det siger han i Berlingskes podcast »Østergaards salon«.

»Der er ingen tvivl om, at vi allerede har bevæget os ind i en fase, hvor geopolitik og forretning bliver mere og mere sammenflydende. Som erhvervsleder skal du forholde dig rigtig meget til det. Du skal forholde dig til det på en anden måde, end du skulle før,« lyder hans budskab.

Den kommende administrerende direktør i Carlsberg vil ikke kommentere Carlsbergs ageren i Rusland, men Jacob Aarup-Andersen nævner selv, at hans nuværende arbejdsplads – ISS – har forladt Rusland. Han er ikke i tvivl om, at virksomheders evne til at håndtere sådanne udfordringer er afgørende:

»Jeg tror, at det vil have indflydelse på din evne til at tiltrække talenter, hvis man i fremtiden ikke håndterer de problematikker rigtigt. Selvfølgelig vil det have det,« siger han.

Kalder på dybere analyse

Mens Carlsbergs russiske aktiviteter kan være frasolgt, når Jacob Aarup-Andersen tiltræder som topchef i bryggerigiganten, kan han risikere at skulle håndtere et andet dilemma til efteråret. Carlsberg har nemlig flere bryggerier i den muslimsk dominerede Xinjiang-provins, hvor Kina beskyldes for at undertrykke den muslimske del af befolkningen.

I »Østergaards salon« har den tidligere danske statsminister for Venstre Anders Fogh Rasmussen samtidig opfordret internationale virksomheder til at trække sig ud af Kina, da de risikerer at komme i klemme, hvis Kina havner i en militær konflikt med USA.

Jacob Aarup-Andersen siger, at virksomheder »helt sikkert« bør forholde sig til Kina. Han mener dog, at spørgsmålet om, hvorvidt man som virksomhed skal trække sig ud af Kina, kalder på en analyse, der er »lidt dybere«:

»Der bliver trukket mange paralleller mellem Rusland og Kina, og jeg tror bare, at vi skal ind og kigge på nuancerne, der også er. Rusland har været en meget isoleret økonomi i rigtig mange år i forhold til resten af verdensøkonomien, hvor Kina er dybt integreret del af verdensøkonomien.«

Du kan høre hele afsnittet af »Østergaards salon« her, hvor vært Mette Østergaard også taler med Jacob Aarup-Andersen og Marianne Dahl, partner i Boston Consulting Group, om, hvad virksomheder skal gøre for at tiltrække unge talenter, og hvordan man som ung bliver dygtig til sit arbejde.