Zendesk: Det har været en fantastisk rejse

Stifteren af Zendesk har valgt at nedfælde sine erfaringer som succesiværksætter i en ny bog. Rejsen går fra et loft i København til en storstilet amerikansk børsnotering.

Foto: Christian Als. Zendesk-stifter Mikkel Svane har skrevet en bog om firmaets vej til børsen i New York. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

Stifter og administrerende direktør i Zendesk, Mikkel Svane, giver i en ny bog et humoristisk referat af, hvordan det efter flere nedture lykkedes at få den danskfødte virksomhed børsnoteret på Wall Street.

Mikkel Svane drog i 2009 med to andre medstiftere til Silicon Valley, San Francisco, for at realisere drømmen om et globalt forretningseventyr. Deres produkt var udtænkt under små forhold i den danske hovedstad og udgjorde en nytænkning af den måde, man kunne bruge informationsteknologien i forbindelse med kundeservice.

Zendesk-holdet havde fundet en måde, hvor de med et serverbaseret system kunne forbinde og samle alle de kanaler, som kunder bruger til at kontakte en virksomhed – det være sig via e-mail, hjemmesider, sociale medier osv.

I sin nye bog »Startupland« fortæller Mikkel Svane om rejsen fra et loft i København til et domicil i Silicon Valley og om alle de nedture, der skulle til for i sidste ende at klare det.

»Det har været en helt fantastisk rejse,« siger Mikkel Svane, der blandt andet kan se tilbage på et samarbejde med Twitter, dengang det sociale medie blot bestod af 15 ansatte. Danskerne bød ind med en unik kundeserviceløsning, og virksomheden blev hurtigt en del af den teknologibaserede sektor i USA, der for alvor fik fart på, da smartphones og tavlecomputere blev hvermandseje.

Siden er Zendesk vokset til at have 50.000 virksomheder i kundeporteføljen fordelt over 150 lande. Det netop offentliggjorte årsregnskab viser, at omsætningen er steget med 76 procent, siden Zendesk i foråret 2014 blandede sig med de helt store på den amerikanske børs. Med en stigning på 111 procent er aktiekursen også skudt i vejret.

Mikkel Svane fortæller, hvordan nystartede iværksættere kommer til ham og beder om opskriften på, hvordan man som nystartet virksomhed gør kunsten efter og slår igennem på det globale marked. Men det er en helt uforudsigelig rute, forklarer han, og man er nødt til at famle sig frem.

»For en startup handler det om at finde det sted i fødekæden, hvor ens virksomhed eller produkt giver mest mening. Og så handler det ellers bare om en masse rigtig hårdt arbejde,« siger Mikkel, der opfordrer danske iværksættere til at tænke globalt allerede fra begyndelsen og være fuldkommen frygtløse.