VM i ishockey og godt vejr gav travlhed på hoteller i maj

Antallet af overnatninger på danske hoteller og feriecentre steg i maj i forhold til samme måned sidste år.

Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen. Antallet af overnatninger på danske hoteller og feriecentre steg i maj i forhold til samme måned sidste år.
Læs mere
Fold sammen

Både høj sol og VM i ishockey i maj hjalp den danske turistbranche til en særdeles god måned målt i overnatninger på hoteller, feriecentre, campingpladser, vandrerhjem og lystbådehavne.

Antallet af overnatninger steg med 283.700 eller ni procent i forhold til samme måned sidste år. Det viser opgørelse fra Danmarks Statistik. Maj 2018 gik over i historiebøgerne som den varmeste maj, der ifølge DMI er målt i Danmark.

»Det flotte vejr afspejlede sig blandt andet i udendørslivet på campingpladserne og i lystbådehavnene, hvor der var henholdsvis 123.500 og 30.100 flere overnatninger end i maj sidste år,« skriver Danmarks Statistik.

Ishockeyfans gav den gas

Dertil kommer, at pinsen faldt i maj, og så var der særligt en stor sportsbegivenhed, der trak fulde huse.

Fra 4. til og med 20. maj blev VM i ishockey afholdt i Herning og København.

»I Herning var der 5700 eller 92 procent flere udenlandske overnatninger sammenlignet med maj 2017,« skriver Danmarks Statistik.

Især var der mange gæster fra lande, der deltog i verdensmesterskabet.

»Der var blandt andet en markant fremgang i finske, schweiziske og canadiske overnatninger med stigningsprocenter på henholdsvis 1347 procent, 1978 procent og 786 procent,« skriver Danmarks Statistik.

I København steg antallet af udenlandske overnatninger 54.000 eller 12 procent i udenlandske overnatninger i maj i forhold til maj sidste år.

Især Finland, Rusland, Schweiz, Slovakiet, Sverige, Tjekkiet og Canada stod for de største stigninger.

Ifølge Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, er det ikke kun hoteller og feriecentre, der nyder godt af flere overnattende gæster som for eksempel de mange ishockeyfans. Det gør byernes øvrige erhvervsliv også.

»Det var fans, der havde penge i lomme og gerne ville bruge dem. Så en ting var, at hotellernes restauranter og barer levede godt, men det gjorde detailhandlen og andre restauranter og caféer i Herning og København også,« siger han.