Virksomheder, som satser, vinder

Det er virksomheder, som satser på nye tiltag og nye markeder, der klarer sig bedst, viser en ny analyse.

Eksport til nye markeder betaler sig, viser en rundspørge, men de mindre virksomheder har behov for hjælp for at komme i gang. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske industrivirksomheder, der satser stort på at udvide eller opdyrke nye markeder, klarer sig bedre end øvrige virksomheder, som er mere tilbageholdende. Det lønner sig især at satse på eksport, men risikoen er relativt stor for mindre virksomheder. Derfor er der behov for at give mindre virksomheder en hjælpende hånd, vurderer Dansk Metal.

Det er en rundspørge til 1.255 tillids-repræsentanter til danske industrivirksomheder, der viser, at de mest initiativrige virksomheder klarer sig bedst.

Hele 68 procent af tillidsrepræsentanterne fra virksomheder, der har opdyrket et nyt marked i løbet af det seneste år, angiver således, at virksomheden har modtaget flere ordrer. Omvendt har blot 28 procent af de andre virksomheder oplevet ordrefremgang. Virksomheder, der har udvidet markedet, har også fået en bedre produktivitet og haft behov for at ansætte nye medarbejdere.

De succesfulde virksomheder er spredt ud over hele landet, og der er tale om såvel små som store virksomheder. Fællestrækket er dog, at de i højere grad eksporterer deres produkter. Det indikerer, at det er virksomheder, som allerede er på eksportmarkedet, og som er presset af international konkurrence, der satser på nye markeder.

»Den stærkere konkurrence giver øget incitament til at forbedre produktiviteten, foretage investeringer og prioritere udvikling af produkter og processer højt for at få flere kunder,« siger Allan Lyngsø Madsen, der er cheføkonom hos Dansk Metal.

Geografisk spredning

Metalvirksomheden Akea Automation fra Nordjylland er et eksempel på, at det er en fordel at have stor geografisk spredning i salget, så fald i efterspørgslen på ét marked kan opvejes af stigende omsætning på et andet. Akea havde et faldende salg til den tyske bilindustri under krisen og satsede derfor på nye markeder som Kina og Mexico. Det har givet så stor bonus, at Akea i dag har en stigende ordreindgang, og derfor har øget antallet af ansatte.

Det er især større virksomheder, som har ressourcer til at forsøge sig på fjerne markeder, mens det for små virksomheder er mere overskueligt at blive inden for landets grænser eller eksportere til de nære markeder. At små virksomheders markeder er mindre geografisk spredt betyder, at de er mere sårbare over for fald i efterspørgslen, og at de risikerer at gå glip af store eksportmuligheder på vækstmarkederne.

Tal fra Eksportrådet viser, at de mindre virksomheders andel af den samlede eksportværdi er faldet fra at udgøre 25 procent i 2000 til 18,3 procent i 2013.

»Det tyder på, at de mindre virksomheder har behov for kvalificeret vejledning, støtte og sparring, før de tør løbe de risici, som er forbundet med at indlede eksportaktiviteter,« siger Allan Lyngsø Madsen.

Han tilføjer, at det af samme grund er positivt, at regeringen i sin strategi fra maj 2014 for eksportfremme har iværksat konkrete initiativer rettet mod små og mellemstore virksomheder (SMVer), der blandt andet indebærer tilbud om internationaliseringsprogram, eksport- og innovationsrådgivningsforløb og mulighed for at søge støtte til internationalt innovationssamarbejde.

»Men der er stadig behov for at hjælpe SMVer, der har lyst til at erobre udenlandske markeder såsom Asien og Sydamerika. SMVernes eksport til BRIK-lande er således faldet fra at udgøre 18,9 procent af værdien i 2000 til blot 8,7 procent i 2013. De store virksomheder klarer sig markant bedre og har næsten femdoblet eksporten til BRIK-landene i samme periode,« siger Allan Sørensen.