Virksomheder forrest med nødhjælp

De store virksomheder er flittige til at samle penge ind for at hjælpe ofrene for oversvømmelserne i Pakistan. Gevinsten for virksomhederne ved at engagere sig er, at de kan tiltrække dygtige medarbejdere.

Foto: pressefoto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens danskerne har været lidt tilbageholdende med at yde bidrag til det katastroferamte Pakistan, er de større danske virksomheder gode til at samle penge sammen til nødhjælpsorganisationerne.

Sådan lyder meldingen fra Dansk Røde Kors, der oplever, at virksomhederne i stigende grad involverer sig i indsamlingsarbejde.

»Inden for de seneste år er der kommet meget større interesse for dette her. Det er typisk de store virksomheder, der gør det, fordi de er globale og har kolleger i andre lande. Det er noget, der rykker,« fortæller chef for corporate communication i Danske Røde Kors, Jesper Malm, der både ved den aktuelle indsamling til Pakistan og ved indsamlingen til Haiti i januar har været imponeret over virksomhedernes engagement.

Blandt de større bidragsydere findes Mærsk, TDC, Siemens, Post Danmark, Codan og Djøf, der tilsammen har indsamlet næsten en halv million kroner blandt deres ansatte og medlemmer. Flere af virksomhederne har doblet medarbejdernes bidrag op eller selv lagt et startbeløb i puljen.

Indsamlingen giver virksomhederne en værdifuld chance for at vise nuværende og kommende medarbejdere, at de tager deres CSR-strategi om at handle socialt ansvarligt alvorligt, fortæller lektor ved Center for Corporate Social Responsability på Copenhagen Business School, Esben Rahbek Pedersen.

»Det er en måde til internt i virksomheden at få medarbejderne med på en agenda om, at man tager et socialt ansvar på sig. Det kan man også bruge eksternt. Det er påvist, at virksomheder med en stærk social profil scorer højere som foretrukne arbejdspladser end dem uden. Der findes en lille skare af virksomheder, der kæmper om de samme 20 procent af en årgang, og når alle kan tilbyde en god lønpakke og gode arbejdsforhold, kan det være ting som dette, der får en superdygtig kandidat til at vælge det ene sted frem for det andet,« fortæller han.

Begejstrede ansatte

I Siemens lægger pressechef Tanja Thorsteinsson da heller ikke skjul på, at virksomhedens nødhjælp og CSR-strategi har en positiv afsmitning på virksomhedens rekruttering.

»Det er vigtigt, at man som virksomhed gør sig klart, at de dygtigste medarbejdere vil arbejde i virksomheder, de føler, at de kan stå inde for og være stolte af - ikke kun i forhold til de produkter og løsninger, de bidrager med, men også at virksomheden agerer socialt ansvarligt. Det tror jeg ligefrem er et krav fra medarbejdernes side i dag,« siger Tanja Thorsteinsson.

At det skaber begejstring blandt medarbejderne, at virksomheden faciliteter en indsamling, viser sig i de kommentarer, som nogle af de ansatte lader deres bidrag ledsage af.

»Stort, at Siemens har besluttet at gå ind i den kamp, som Verden har glemt« og »Thank you for arranging this,« lyder nogle af tilkendegivelserne fra medarbejderne.

Globalt engagement

Støtten til Pakistan har dog også den helt naturlige årsag, at Siemens som global virksomhed selv har kontorer og »betydelige aktiviteter« i landet, fortæller Tanja Thorsteinsson:

»At det er så er oplagt for Siemens at hjælpe de nødstedte i Pakistan skyldes, at det ligger i forlængelse af de aktiviteter, vi har i landet i forvejen, hvor vi via vores teknologier, løsninger og viden er med til at skaffe eksempelvis rent drikkevand og klimavenlig strømforsyning til landets befolkning. Så vi føler selvfølglig et ansvar for at kunne hjælpe.«

I Siemens' danske del har de ansatte samlet 86.200 kr. ind, mens ledelsen har lagt 100.000 kr.

»Medarbejderne har været vældig engagerede i det og haft stor sympati for de nødlidende i Pakistand. Det er utrolig positivt, at så mange har bidraget til at hjælpe,« siger pressechefen.