Virksomheder brænder formuer af på lobbyisme

En række af de største danske virksomheder har de senere år øget deres stab af lobbyister markant i udlandet, hvor størstedelen af deres omsætning ligger.

Foto: YVES HERMAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Store danske virksomheder som Novo Nordisk, Novozymes, Danfoss og Vestas har de seneste fem år øget antallet af lobbyister i udlandet. De skal påvirke lokal lovgivning og sætte deres produkter på dagsordenen globalt. Det viser en rundringning, Berlingske har foretaget til en række af landets største virksomheder. Vestas fik sin første egentlige lobbyist ansat i 2006, og i dag er han chef for en afdeling med 43 medarbejdere over hele verden. Vindmølleproducenten åbnede i juni et egentligt lobbykontor i Bruxelles, og dermed følger den i fodsporene på Novo Nordisk, der har mere end fordoblet antallet af lobbyister siden 2007. I øjeblikket er medicinalgiganten ved at opbygge public affairs-afdelinger i sine kontorer i Zürich, Dubai og Kina med medarbejdere, der dels skal skabe opmærksomhed om diabetes, dels påvirke ny lovgivning. Generelt skyldes de øgede aktiviteter, at virksomhederne er blevet mere globale, og at især vækstmarkederne har indført mere regulering i perioden. »Vi kommer med mange produkter på nye markeder, hvor lovgivningen er reguleret lokalt, og hvor vi har behov for at skabe opmærksomhed om diabetes hos myndighederne. Det handler om at påvirke politikken der, hvor diabetesproblemet er størst, og det er det i Kina, Indien og Mellemøsten. Vi vil sætte diabetes på dagsordenen og komme med en række sundhedspolitiske anbefalinger,« siger Charlotte Ersbøll, chef for Global Stakeholder Engagement i Novo Nordisk, der koordinerer de globale lobbyaktiviteter. Konkret var Novo Nordisk i 2006 med til at få FNs resolution om diabetes vedtaget for at skabe global opmærksomhed på sit forretningsområde. I øjeblikket forsøger virksomheden at få de øvrige EU-lande til at indføre nationale diabetesplaner, mens eksempelvis Vestas opruster i Bruxelles for at få mere indflydelse på EUs kommende energistrategi og sikre sig støttekroner. Risiko for korruption Ifølge Mads Christian Esbensen, direktør i lobbybureauet JKL Group og forfatter til en række bøger om emnet, er public affairs ligesom kommunikation kommet højt på topledelsernes dagsorden de sidste ti år. »Men virksomhederne udsætter samtidig sig selv for en stigende risiko for korruption, for lobbykulturen i udlandet er ofte anderledes end i Danmark. Det er naivt at tro, at man kan undgå det helt,« siger han. Netop derfor har samtlige virksomheder da også indskærpet deres etiske regelsæt overfor nyansatte public affairs-konsulenter. De senere år har virksomhederne desuden indført såkaldt whistleblower-systemer, hvor ansatte anonymt kan rapportere sager om bestikkelse. »Men vi anerkender, det er svært, for mange af vores nye markeder ligger højt på listerne over de mest korrupte lande. Derfor sørger vi for at undervise vores ansatte og konsulenter i etiske retningslinjer og foretager løbende kontrol,« siger Charlotte Ersbøll. Små spillere i et stort udland Selv om direktionerne investerer mere i public affairs, er danske virksomheder dog oftest små spillere i udlandet og må ofte samarbejde med lokale brancheforeninger. Det erfarede Coloplast i 2006, da virksomheden ønskede at begrænse den britiske regerings beslutning om at skære i tilskuddet til stomiposer. Det lykkedes ved hjælp af et lokalt lobbybureau og den nationale brancheforening. »I udlandet er vi en lille spiller, og derfor har vi fordele af at samarbejde med andre,« siger kommunikationsdirektør Anders Rendtorff, der også har ansvaret for public affairs. Måske derfor er lovgivningen i Danmark da heller ikke helt uden betydning, oplyser virksomhederne. Det er, ifølge Mads Christian Esbensen, også vigtigt at huske Danmark. »Hvis ikke man får godkendt sit produkt i hjemlandet, er det vanskeligt at få det godkendt i udlandet. Danmark har fortsat stor symbolsk betydning,« siger han. Landets største virksomhed, A.P. Møller - Mærsk, har ikke ansat flere lobbyister i perioden. Ifølge public affairs-chef Anders Würtzen har public affairs altid været vigtigt, herunder på nye markeder, men en stor del af arbejdet foregår gennem Danmarks Rederiforening.

INFOshop: Se her før du investerer i medicoaktier