»Vi kan ikke løse problemet alene«

A.P. Møller - Mærsk reducerer år for år antallet af småbeløb, som virksomheden betaler i såkaldt smørelse til lokale embedsmænd. Målet er at komme smørelse til livs.

Joseph Simon, legal compliance officer, A.P. Møller-Mærsk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson

A.P. Møller - Mærsk har siden 2009 haft et intenst fokus på at nedbringe antallet af småbetalinger til korrupte, lokale embedsmænd, som kræver et mindre beløb for at stemple et dokument eller hæve en bom, så varerne kan komme videre.

Noget af baggrunden for Mærsk Gruppens skærpede fokus på smørelse var, at en ny, skrap britisk antikorruptionslov var undervejs. Den kriminaliserer både bestikkelse og smørelse, og fordi den samtidig har global rækkevidde, kan globale selskaber blive ramt. Loven fik mange virksomheder til at sætte ekstra fokus på korruptions­bekæmpelse.

Hos A.P. Møller - Mærsk har bestræbelserne på at bekæmpe smørelse båret frugt.

I 2015 reducerede Mærsk-gruppens shipping- og logistikforretning eksempelvis antallet af betalinger med 34 procent sammenlignet med 2014. Året før var det Maersk Tankers, der gjorde sig positivt bemærket med et fald på 70 procent i forhold til 2013.

Sammenhængende indsats

Målet er at komme smørelse helt til livs i alle afkroge af A.P. Møller - Mærsk på globalt plan.

Og manden, der i det daglige står i spidsen for missionen, mener, at det er et realistisk mål.

»Vores mål er at eliminere betalingerne. Jeg kan ikke sige noget om tidshorisonten endnu, men på olie- og gasområdet er det næsten lykkedes at eliminere smørelse, så jeg tror, det er et realistisk mål for Gruppen. Men vi kan ikke løse problemet alene. Det kræver en sammenhængende indsats fra både virksomheder og regeringer, sådan som det er sket på olie- og gasområdet,« siger Joseph Simon, group legal compliance officer i A.P. Møller - Mærsk.

Han forklarer, hvordan de allerstørste olie- og gasvirksomheder er lykkedes med at lægge pres på regeringer i korrupte lande og kræve, at deres virksomheder – samt underleverandører og samarbejdspartnere – skal kunne operere uden konstant at blive mødt med krav om smørelse.

»På den måde bliver det til en sammenhængende indsats, som batter noget, og det har en virksomhed som Maersk Drilling også kunnet drage fordel af, fordi vi arbejder for mange af disse store selskaber,« siger han.

Globalt netværk

På shipping- og logistikområdet er magtstrukturerne anderledes, så her kan enkelte virksomheder ikke på samme måde som olieselskaberne svinge taktstokken i forhold til enkelte lande og flytte noget. Men A.P. Møller - Mærsk har som et af verdens største rederier sat sig i spidsen for et initiativ, der skal få mange til at trække i samme retning.

I 2011 søsatte Mærsk Maritime Anti-Corruption Network, som skal bekæmpe korruption i den maritime industri og relaterede brancher. Netværket tæller nu 70 medlemsvirksomheder. Ikke kun shippingvirksomheder, men også olievirksomheder, luftfragt- og logistikfirmaer har tilsluttet sig initiativet, som sætter ind med nålestiksoperationer på udvalgte lokationer.

En af dem er Suez-kanalen, hvor omkring ti procent af den samlede verdenshandel på havet passerer. Netværket går grundigt til værks og bruger op til et halvt års forberelse og dialog med relevante myndigheder før hver nålestiksoperation, og det lønner sig.

»Vores erfaring fra Suez-kanalen er, at vi nu ikke bliver bedt om at betale smørelse. Det blev vi tidligere, og det har ikke engang kostet os forsinkelser,« siger Joseph Simon.