Venlig og konfliktsky mand har travlt med at google »hvordan undgår man milliardbøde fra EU?«

Google-topchef Sundar Pichai er alt andet end konfrontationssøgende og kendt for sin besindige måde at tackle udfordringer på. Det får han hårdt brug for i EUs granskning af søgegiganten, der lige har fået en rekordbøde.

Foto: Beck Diefenbach/Reuters Fold sammen
Læs mere

Sundar Pichai har ry for at være et ualmindeligt rart menneske med en smittende optimisme. Selv da EU-kommisær Margrethe Vestager ringede og fortalte Google-chefen, at selskabet ville få en bøde for at favorisere søgeresultater fra sin egen Shopping-tjeneste, var tonen sober og høflig.

Ordet »konfrontation« synes ikke at indgå i Google-chefens ordbog. Men Sundar Pichai kan få brug for at mønstre al sin diplomatiske takt og besindige evne til at tackle udfordringer, for EU-sagen kan blive en langstrakt affære.

Og den er ikke kommet alene. Kommissærens team gransker også, om Google har hindret konkurrence på andre områder, blandt andet i operativsystemet Android, der bruges af over to milliarder mobil- og tablet-brugere.

Hvis nogen ved, hvordan Googles produkter og tjenester er integreret, må det være Sundar Pichai. Den snart 45-årige inder har gennem årene haft ansvar for de fleste af Googles kerneprodukter, og han var den overordnede produktchef, da han i 2015 blev løftet op i topchef-rollen.

Og man bør ikke lade sig narre af hans beskedne og afdæmpede fremtræden. Allerede som produktchef var Sundar Pichai så eftertragtet, at både Twitter og Microsoft angiveligt havde ham i kikkerten som topchef-materiale. Dette skulle også være grunden til, at Pichai betragtes som en af de mest vellønnede topchefer i tech-branchen.

Spørger man en af Googles hårdeste kritikere, søgetjenesten Yelp, er der dog en vis dobbeltmoral at ane hos den ellers utroligt vellidte Google-chef.

Var det ikke samme Sundar Pichai, der i 2009 skrev et passioneret indlæg til støtte for EU-Kommissionens sag mod Microsoft for at misbruge sin daværende dominans med netbrowseren Internet Explorer?

Her plæderede han for, at »større konkurrence fører til større innovation og en bedre brugeroplevelse«. Som for at understrege sin pointe offentliggjorde Yelp i februar 2016 en omskrevet udgave af indlægget, hvor »Micro­soft« var skiftet ud med »Google«.

Det ømme punkt

EU-sagen og kritikken rammer uden tvivl et ømt punkt hos Sundar Pichai. Han har ofte talt om teknologi som en egalitær kraft, der bør gavne alle, uanset hvem man er, og hvor man er.

Ikke mindst Android-styresystemet har han lagt energi i at udbrede som en billig teknologi til at skaffe adgang til mobiltelefoner, internetforbindelser og computerkraft i lande som Indien og Kina. Selv voksede han op uden hverken telefon, TV eller bil.

Så sent som i maj henviste han i en blog på Googles hjemmeside til selskabets »stiftende mission om at gøre information universelt tilgængelig«.

»Jo mere, vi kan arbejde for at ­demokratisere adgangen til teknologi, jo hurtigere vil alle få gavn af det.«