Væksthus klar til offensiv

Skruer charmen på. Det nye Væksthus Hovedstaden er klar til en offensiv for at gøre små og mellemstore virksomheder opmærksomme på dets eksistens. Væksthuset skal måles på, at antallet af vækstiværksættere i København bliver fordoblet.

De regionale væksthuse skal starte en charmeoffensiv over for landets mange tusinde små og mellemstore virksomheder. Væksthusene skal gøre sig kendte over for virksomhederne, så erhvervslivet bliver klar over, hvilken hjælp det kan få.

Det budskab kommer fra Marlene Haugaard. Hun har tidligere været chef for Erhvervsservicecentret på Teknologisk Institut og starter 1. februar som ny direktør for Væksthus Hovedstaden.

Hun står derved i spidsen for det arbejde, der skal gøre, at væksthuset kan slå dørene op for rådgivning til virksomhederne i løbet af foråret. Ifølge Marlene Haugaard arbejder Væksthus Hovedstaden med en plan, så det kan byde de første virksomhedern inden for 1. maj.

- Vi er netop gået i gang med at forme opgaverne i det nye væksthus, og vi er ved at finde ud af, hvilke varer vi skal have på hylderne. Mit umiddelbare indtryk er, at mange virksomheder har behov for at få styrket deres indsats med salg, strategi og markedsføring, siger Marlene Haugaard.

- Men det er helt klart, at et vigtigt element for vores succes bliver at få os gjort kendte i markedet. Vi skal ud og lave et opsøgende arbejde over for virksomhederne. Det skal ske via forskellige aktiviteter i form af blandt andet workshops og direkte kontakter til virksomheder via mail. De initiativer vil vi starte med fra begyndelsen af maj, siger Marlene Haugaard.

Flere vækstiværksættereDer bliver i alt fem regionale væksthuse fordelt med et i hver af de nye regioner. Væksthusene afløser de 15 erhvervsservicecentre, der fungerede til slutningen af sidste år.

Væksthusene skal hjælpe med at nå regeringens mål om, at Danmark i 2015 bliver blandt de lande, hvor der er flest vækstiværksættere. Ifølge regeringen ligger vi højt, når det gælder andelen af nystartede virksomheder, men de bedste lande har tre gange så mange vækstiværksættere, som vi har herhjemme.

- Som væksthus skal vores resultater måles på, hvor tilfredse vores brugere er. Hertil kommer, at vi skal være med til at få fordoblet antallet af vækstiværksættere i København. I øjeblikket ender 3,6 procent af de nystartede virksomheder som vækstiværksættere. Det tal skal vi have op på 7,2 procent, siger Marlene Haugaard.

Kræver to typer rådgivningAslak Skjøth ejer virksomheden Aquagain Folding Smed a/s i Brørup i Sydjylland. En virksomhed med op mod 30 ansatte, der eksporterer til blandt andet Baltikum, Polen Rumænien og Bulgarien.

Aslak Skjøth mener, at det er en god ide med den nye erhvervsservice. Men den skal køre i to spor, hvis den skal have nogen effekt for de virksomheder, der allerede er i drift.

- Der vil altid være et behov for rådgivning, men iværksættere og virksomheder i drift har brug for meget forskelligartet rådgivning. Etablerede virksomheder har allerede et netværk, som de trækker på. Medarbejderne i væksthusene skal være meget kompetente, hvis de skal kunne give etablerede virksomheder noget ekstra, siger Aslak Skjøth.