Unge medarbejdere vil arbejde hårdt

Den dovne lærling, der hellere vil spille Playstation end stå tidligt op, er en myte.

Nutidens unge er både ambitiøse og hårdtarbejdende, Men de stiller samtidig krav til deres arbejdspladser, og hvis de krav ikke bliver indfriet, falder de unges motivation drastisk. En række undersøgelser, som Center for Ungdomsforskning netop har gennemgået, driver en pæl igennem billedet af dovne og krævende unge. Men det er sandt, at unge er blevet sværere at lede, siger forskningsleder Jens Christian Nielsen fra Center for Ungdomsforskning:

- De unge har lært, at de skal ud og tage ansvar og vise, hvad de kan. Derfor bliver de gevaldigt skuffede, hvis de bliver sat til at udføre arbejde, de ikke mener er meningsfuldt, siger han. Når mange virksomheder oplever, at deres unge medarbejdere er lige lovlig krævende, så skyldes det en slags generationskløft, mener Jens Christian Nielsen:

- I modsætning til tidligere, hvor unge faglærte og lærlinge gjorde, som de fik besked på, så tager de i dag konsekvensen og stopper, hvis deres forventninger til en arbejdsplads eller en læreplads ikke bliver indfriet.

Derfor er det op til virksomhedslederen at sørge for, at den unge er motiveret og hele tiden bliver udfordret. Og det er en alvorlig ledelsesmæssig udfordring, siger Gorm Johansen, konsulent i Dansk Handel &Service.

- Unge forventer, at der bliver skabt nogle muligheder for dem. De vil vide, hvorfor de skal gøre det, man beder dem om. Det stiller store krav til ledelsen, men de virksomheder, der kan det, kan få rigtig meget ud af de unge mennesker, siger han.

I dele af detailhandlen har man svært ved at tiltrække og fastholde unge medarbejdere. Derfor har DH&S de senere år beskæftiget sig indgående med spørgsmål om rekruttering og fastholdelse af især yngre medarbejdere.

Nyttige zappere

Unge mennesker arbejder i dag ud fra en slage ''springbræts''-model. Det betyder, at de tager deres arbejde og karriere meget alvorligt, men at de ikke ret ofte satser på en mangeårig karriere i en og samme virksomhed. Men det er ikke kun til ulempe for virksomhederne, at de unge i dag hyppigt skifter job.

- Når de tager et nyt arbejde, så arbejder de målrettet på at få en faglig og personlig udvikling, så de kan realisere deres mål, siger Gorm Johansen. Kan man give dem det,

''Zapperiet'' kan nemlig sikre, at de unge har en bred vifte af kompetencer, og det er også i virksomhedernes interesse, at unge medarbejdere har erfaring fra andre arbejdspladser, siger Jens Christian Nielsen. De kan skabe noget af den mobilitet, man savner i nogle dele af arbejdsmarkedet, mener han:

- De unge går efter virksomheder, hvor de kan få nogle interessante arbejdsopgaver. Hvis en virksomhed kan tilbyde det, har den mulighed for at tiltrække meget dygtige medarbejdere. Det handler ikke om fastholdelse for enhver pris, siger Jens Christian Nielsen.

Faktaboks: Sådan får du den perfekte lærling.

Fem gode råd til at engagere og fastholde unge medarbejdere.

- Hold hvad du lover under ansættelsesen.

Fortæl unge om både muligheder, krav og forventninger på arbejdspladsen. Og lev op til det, du lover.

- Lyt til de unge, når du ansætter dem.

Hav fra starten en åben dialog. Lyt til de unges egne ambitioner og hør, hvad de unge mener, de kan bidrage med. Men slug ikke alt råt.- Lav en individuel kompetenceudviklingsplan med de unge.

Planen skal redegøre for, hvad du forventer, den unge skal lære, men også hvordan de får mulighed for at udvikle disse kompetencer i deres arbejde.

- Unge vil begejstres, ikke bindes.

Unge bliver kun på arbejdspladsen, hvis de finder arbejdet meningsfuldt. Skab derfor gode faglige og personlige udviklingsmuligheder for dem. Lyt til deres ideer og husk at give dem et ansvar.

- Giv anerkendende feed-back.

En årlig medarbejdersamtale er ikke nok. Unge ønsker en arbejdskultur, hvor man løbende får respons på de opgaver, man udfører. Husk at rose de unge, når de udfører arbejdet godt.

Kilde: Center for Ungdomsforskning - Danmarks Pædagogiske Universitet