Ulovlige skatter og afgifter i hastig vækst

Læs mere
Fold sammen
ToldSkat opkræver i stigende omfang ulovlige skatter, moms og afgifter fra de danske virksomheder. Siden 1999 er antallet af sager, hvor ToldSkat har måtte ændre praksis mere end fordoblet. Både revisorer og advokater kalder udviklingen dybt problematisk, fordi det er sjældent, at virksomhederne får de ulvolige skatter og afgifter betalt tilbage.

Det viser en opgørelse som Foreningen Registerede Revisorer, FRR, har lavet for ErhvervsBladet. Tallene viser, at ToldSkat siden 1999 i alt er blevet underkendt 41 gange. Værst ser det ud i år, hvor ToldSkat indtil videre har måtte bide i det sure æble hele 11 gange.

Der er tale om sager, hvor afgørelser fra Landsskatteretten og domstolene har tvunget ToldSkat til at ændre praksis eller hvor skatter og afgifter direkte er opkrævet ulovligt.

Derved står ToldSkat til at skylde de danske virksomheder et større millionbeløb, men både ToldSkat og Finansministeriet afviser, at de kan finde frem til hvor stort et beløb, som det præcist drejer sig om. Det vækker forargelse hos revisorerne.

- Vores antagelse er, at det kun er omkring fem pct. af pengene, som bliver betalt tilbage. Det er stærkt foruroligende og krænkende for retssikkerheden, at virksomhederne på grund af huller og uklar lovgivning betaler en forkert skat, siger fagligchef hos FRR, Henrik Friis.

Han mener, at ToldSkats fremgangsmåde er i strid med regeringens skattestop.

- Vores undersøgelse viser tydeligt, at lovkvaliteten stadig kan blive bedre. Samtidig er det yderst problematisk, at staten ikke betaler tilbage. I erhvervslivet sender man pengene retur til kunderne, hvis der er opkrævet penge for en ydelse, som ikke er blevet leveret. Sådan er det bare ikke, når staten opkræver ulovlige afgifter og skatter, siger Henrik Friis.

Umulig opgave

Når ToldSkat bliver underkendt i Landsskatteretten eller ved domstolene laver ToldSkat et såkaldt genoptagelsescirkulære. Det beskriver, hvad virksomhederne skal gøre for at få deres penge igen. Både revisorer og advokater mener, at det er godt at cirkulærerne kommer. Problemet er, at virksomhederne ved ulovlige afgifter og moms, skal bevise at de har lidt et tab og ikke har sendt regningen videre til kunderne. Den opgave er stort set umulig, påpeger Henrik Friis.

Direktør for skatteafdelingen og partner i revisor- og rådgivningsfirmaet Grant Thornton, Hanne Søgaard Hansen, er helt enig.

- Det er ikke nødvendigvis antallet af sager, som er et problem. Det viser, at domstolene tager selvstændig stilling. Men det er meget uheldigt, at det på afgiftsområdet ofte ikke har konsekvens for det offentlige, at det har kørt en forkert praksis. ToldSkat får ikke fejet op efter sig, siger Hanne Søgaard Hansen.

Hun er hellere ikke helt tilfreds med kvaliteten af de cirkulærer, som ToldSkat udsender. Så sent som 1. december kom der endnu et. Det handler om, at virksomheder kan få fradrag for deres udgifter til revisorer og advokater, hvis de har købt aktiemajoritet i et andet selskab. ToldSkat har siden 1997 kørt en ulovlig praksis på det område.

- Ofte er cirkulærerne ikke gode nok. De er alt for snævre i forhold til den afgørelse, som de omhandler. Cirkulærerne svarer ikke på, hvilke andre lignende sager, som virksomhederne kan få genoptaget, siger Hanne Søgaard Hansen, der samtidig mener, at cirkulærerne i mange tilfælde kommer alt for sent.

Det burde ikke tage mere end et halvt år at lave et cirkulære, lyder det fra Hanne Søgaard Hansen.