Uheldigt design af bærbare koster forbrugere dyrt

Forbrugerklagenævnet har måttet afvise en konkret klagesag om en defekt bærbar computer, selvom nævnet medgiver, at designet af computeren var medvirkende årsag til, at computeren gik alvorligt i stykker.

Det kan blive dyrt for dig at snuble i ledningen til din bærbare computer, eller at komme til at glemme at fjerne strømforsyningen, før du lægger computeren ned i tasken. For stikkene til strømforsyningen er ofte monteret direkte på bundkortet på bærbare og håndholdte computere. Det betyder, at ikke bare stikket, men hele bundkortet skal skiftes, når noget af strømforsyningen i maskinen går i stykker - altså en reparation, der snildt kan koste halvdelen af, hvad en ny computer koster. Det oplyse Forbrugerstyrelsen.

Det har fået flere forbrugere til at klage til Forbrugerklagenævnet. Men nævnet kan ikke hjælpe forbrugerne i den situation, fremgår det af en nyligt afgjort sag, hvor et uheld fik stikket til at knække af.

For selvom Forbrugerklagenævnet medgiver forbrugerne, at det er uhensigtsmæssigt at montere stikket til strømforsyningen direkte på bundkortet, så har de alligevel vurderet, at det ikke er en egentlig kon-struktionsfejl.

Derfor kan Forbrugerklagenævnet ikke give forbrugerne medhold i klagerne med henvisningen til købelovens bestemmelser om oprindelige fejl og mangler ved en vare.

De fleste bærbare computere produceres på den måde, og derfor er det desuden et problem, som alle forbrugere bør være opmærksomme på.

Forbrugerklagenævnet opfordrer butikkerne til tydeligt at fortælle forbrugerne om denne svaghed og om de økonomiske konsekvenser, det får for forbrugeren, hvis stikket på bundkortet går i stykker.

- trichs