Ugens op- og nedture

Her får du et overblik over ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv.

Portræt af Wagn Erik Nørgaard, formand for Foreningen Boligejernes Realkreditinstitut Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Ugens opture

 

Wagns luftkastel – men tak for forsøget

For nu at være kedelig og negativ først. Jeg tror ikke på, at det vil lykkes Wagn Erik Nørgaard at få et nyt stærkt realkreditinstitut op at stå, selv om det er hårdt tiltrængt. Planen om et kundeejet og klart billigere realkreditinstitut er langt fremme – på tegnebrættet. Og der er al mulig grund til at sige ja og tak til at prøve at få planerne virkeliggjort.

Wagn Erik Nørgaard er formand for det nye institut, og ambitionerne er store. Man vil være billigere end konkurrenterne, og det skal ikke mindst ske via lavere bidrags­satser. Som husejer kender jeg alt for godt til de høje og stigende bidragsatser. Som kunde har det været nærmest uforståeligt og givet mindelser om et monopol, når bidragssatserne er steget og steget. Vi mangler i den grad konkurrence, når man ser på, hvor meget institutterne hiver hjem på bidragene, og hvordan man »argumenterer« med stigende myndighedskrav som årsag. Det holder ikke hele vejen, og derfor er der behov for mere konkurrence – og lavere priser.

Birgers nye direktør staves med Ch.

Birger Christensens nye direktør Denise Christensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

Navnet får én til at tro, at der er tale om endnu en »Christensen« i spidsen for tøj- og pelsfirmaet Birger Christensen. Men selv om stavemåden er rigtig, så har Birger Christensens nye direktør, Denise Christensen, altså intet slægtsskab med firmaets familieejere.

Firmaet Birger Christensen er ingen stor biks. Men den har i mange år været en markant aktør i pels- og modebranchen i Danmark. Først med navnkundige Birger Christensen i spidsen, siden med sønnen Jens Birger Christensen og nu altså med Denise Christensen som ny direktør.

Det er spændende, om den Bilka-uddannede direktør kan sparke ekstra liv i det gamle pels- og modefirma. Hun siger, at det skal være mindre intimiderende at gå ind i butikken. At luksusbrandet skal opdateres, og at det samme gælder for pelsene, som har behov for at blive hevet ind i fremtiden og ud på skuldrene af flere unge design­forbrugere.

Hov – har ATP igen hvæsset kniven?

Claus Wiinblad Fold sammen
Læs mere
Foto: Sine Fiig.

På gossipredaktionen er vi svorne tilhængere af løn som forskyldt (om end senior-chefredaktør-Hansen tager en uforholdsmæssig stor del af lønkagen her på redaktionen). Men den lønpakke, Carlsberg-ledelsen ville have gennemført på sidste uges generalforsamlig, var vel rigeligt generøs.

Det mente ATP, Danmarks største investor, også.

De seneste år har det været ærgerligt at se, hvordan ATP ofte har virket pænere og mindre kontante end tidligere, når de har kommenteret virksomheders regnskaber og chefers lønninger. Det ændrede sig i denne uge. Det var godt at se, at Claus Wiinblad, vicedirektør og aktiechef i ATP, sagde fra – klart og kontant – på Carlsbergs generalforsamling. Han sagde nej til en særdeles attraktiv lønpakke til topledelsen. Holdningen fra Wiinblad og ATP var, at lønpakken var klart for god, og at indsatsen og resultaterne i Carlsberg ikke stod mål med lønpakken på op mod 48 mio. kr., som Carlsberg-direktør Cess t’Hart stod til at kunne få.

Ugens nedture

Ikke just en rullestart for ny Hempel-chef

Henrik Andersen Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson.

Henrik Andersen overtog i marts 2016 topchefposten i den stolte skibsmaling­koncern Hempel. Med store ambitioner på sin nye virksomheds vegne. Desværre løb han senere på året i 2016 ind i en kedelig sag i Tyskland, som handler om bestikkelse. Altså at Hempel-folk skulle have bestukket sig frem.

For nogle dage siden afsluttede Hempel den interne undersøgelse. Med det resultat at ti ledere blev fyret, og virksomheden måtte tage en ekstraordinær hensættelse på 300 mio. kr. Henrik Andersen talte dunder, både internt og eksternt, og sendte så i øvrigt sagen videre til Bagmandspolitiet med henblik på eventuelle straffesager. Det er en hård start, Henrik Andersen således har fået i Hempel.

Skal man se noget positivt i det, må det være, at den nye topchef har fået mulighed for en effektiv oprydning internt, samtidig med at han har markeret sig som en konsekvent, handlekraftig topchef. Bare der ikke dukker yderligere problemer op med politiets efterforskning.

Manglende affald blev hendes Waterloo

Ulla Röttger Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh.

Første skred budgetterne, så røg bestyrelsesformanden, og nu har idemageren og ­direktøren fået den kolde skulder. Verdens mest moderne affaldsforbrændings­anlæg, Amager Bakke – med skibakke på toppen – lægger manus til et stykke drama, som ikke kunne udtænkes bedre af fiktionsforfattere. Tænk sig at have et så moderne anlæg til fire mia. kroner, som ikke hænger sammen, fordi ... der mangler affald.

Jyllands-Posten har afdækket sagen og skriver, at de fem ejerkommuner har mistet tilliden til direktøren Ulla Röttger. Efter en hidsig magtkamp, må man forstå. For blot få uger siden gik formanden, socialdemokraten Lars Weiss, fordi et flertal af ejerkommunerne ikke ville være med til at fyre Ulla Röttger. Nu er det så slut med ­direktøren, og så kan formanden måske vende tilbage.

Amager Bakke-skandalen viser endnu engang, at kommuner ikke er verdensmestre i store projektstyringer – og så ikke et ord om bycyklen i den forbindelse.

Coop-chef går bodsgang: Jeg er ugens taber

Topchef Peter Høgsted COOP Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Indrømmet, det er herligt at være gossipper. Især da hvis kandidaterne selv byder sig til. Som nu Coop-chefen Peter Høgsted, der lægger et halvskidt årsregnskab frem og skynder sig at komme den altid skarpsindige gossipredaktion i forkøbet med en bemærkning om, at han nok må affinde sig med at være på taberholdet i denne uge. »Jeg er ugens taber,« proklamerer han på sin blog på Business.dk. Og tjah, det er godt set Peter.

Høgsted kom til Coop for tre år siden med en intention om at forny og modernisere ikke bare butikkerne og koncepterne, men hele tankegangen i andelsforetagendet. Det er svært at rykke rundt på et konservativt bagland som Coops, men Høgsted understreger, at han fortsætter uforandret – uforfærdet vil nogle sige. »Hellere prøve noget nyt frem for blot at gøre mere af det samme,« lyder Høgsteds slogan. Risikoen er selvfølgelig, at Coop-bestyrelsen på et tidspunkt tilslutter sig det slogan og vælger at prøve noget nyt, også på direktionsgangen.