Udkantsdanmark står overfor flaskehals-dilemma

Mens midtjyderne råber på flere hænder, går metalarbejderne ledige i Vestsjælland. Men hvis mobiliteten øges, hæmmer det væksten andre steder, påpeger tænketanken Cevea i en analyse.

Foto: Henning Bagger. Arkivfoto. Øget mobilitet risikerer at hæmme væksten i andre områder, lyder konklusionen i en Cevea-analyse.
Læs mere
Fold sammen

Arbejdsløse danskere skal være klar til at rykke teltpælene op og flytte hen, hvor der er ledige job at få. Sådan har det flere gange lydt fra gangene på Christiansborg. Men en højere mobilitet risikerer at hæmme væksten andre steder, påpeger tænketanken Cevea i en analyse.

Der er nemlig stor forskel på, hvordan de danske kommuner har klaret sig gennem krisen. Mens jyske virksomheder eksempelvis mangler metalarbejdere, går de ledige blandt andet på Vestsjælland.

»Således er der i de områder med flest jobsøgende forholdsvist få ledige stillinger, hvad indikerer en række flaskehalse, som vi ønsker at modvirke ved at øge mobiliteten. Men i det vi øger mobiliteten blandt arbejderne, vil vi blot bære ved til det brain drain-bål, der har hærget yderområderne de senere år,« påpeger tænketanken i analysen.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af ledige jern- og metalarbejdere per opslået job er faldet markant i Jylland siden 2011, mens det stadig står mere stille på Fyn og Sjælland.

»Det er ret klart at se, at der er geografiske flaskehalse. Der er områder, hvor der mangler arbejdskraft i industrien, og andre hvor arbejdsløsheden er relativt høj. Det er et dilemma, for det er svært at se en løsning uden omkostninger,« siger Ceveas direktør, Kristian Weise.

»Et svar kunne være at sikre større mobilitet, så de arbejdsløse flytter derhen, hvor der er mangel på arbejdskraft. Men problemet er, at det vil betyde at de områder, de flytter fra, vil have endnu større vanskelighed ved at skabe økonomisk vækst. Det vil med andre ord gøre det endnu mere usandsynligt, at man på for eksempel Lolland vil få skabt udvikling og nye virksomheder.«

Tidligere undersøgelser har vist, at landdistrikternes virksomheder er eksportorienterede i højere grad end virksomhederne i byerne. Dermed mener Cevea, at en højere mobilitet kan hæmme eksportmulighederne fra de områder, der affolkes, hvis det bliver konsekvensen af en højere mobilitet. I stedet bør man have større fokus på erhvervsudvikling og -støtte inden for områder, der kan skabe innovation i landdistrikterne.

Danmark har siden 2007 haft en regional vækstpolitik, der blandt andet indeholder syv regionale vækstfora (et for hver region + Bornholm), der har ansvaret for at indstille, hvem der skal modtage størstedelen af de omkring 400 mio. kroner, EUs regionale støttefond deler ud.

Står det til Danske Regioner er der heller ikke bruge for nye drastiske tiltag.

»Det er altid svært at matche udbud og efterspørgsel på arbejdskraft mellem regionerne. Spørgsmålet er en del af en større diskussion af, om vi har nok kvalificeret arbejdskraft i Danmark i det hele taget. Det varierer både fra region til region og alt efter hvilken branche, man snakker med,« siger Michael Koch-Larsen, chefrådgiver i Danske Regioner.

I dag er en af regionernes måder at støtte den regionale erhverv at sikre, at der er nyuddannede folk inden for de brancher, der er lokalt forankrede i regionen. Alle erfaringer viser nemlig, at når først de unge flytter væk for at tage en uddannelse, så er det vanskeligt at lokke dem tilbage.

»Men derudover kan vi se, at der er langt flere danskere, der pendler og pendler længere. Det er ikke nødvendigvis skidt for den enkelte, for det skyldes formodentlig også bedre forbindelser med flere tog- og busafgange eller mindre kø på vejene. Den slags vil vi gerne have mere af.«