Udenlandske rejsejournalister: Sådan får Danmark flere turister

Danmark halter efter nabolandene i kampen om at tiltrække udenlandske turister. Berlingske har spurgt tre udenlandske rejsejournalister, hvordan Danmark bliver mere attraktiv som turistdestination.

Turister i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Sophia Juliane Lydolph
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Verdens befolkning rejser mere end nogensinde før, og kampen om at vinde turisterne er samtidig en dyst om at få flest eksportpenge i statskasserne.

I de seneste år har det danske ferieland tabt terræn til flere af vores nabolande. Mens Danmark siden 2008 har haft en gennemsnitslig årlig vækst på 1,5 procent i antallet af udenlandske overnatninger, har der været større fremgang i Holland (5,3 pct.), Tyskland (5,0 pct.) og Sverige (2,5 pct.).

Efterslæbet har fået Dansk Industri til at foreslå flere investeringer i turismen, og to af landets største hotelejere krævede i gårsdagens Berlingske Business, at politikerne forbedrer vilkårene for turistbranchen.

Men hvad med dem, det egentlig handler om? De udenlandske rejsende. Hvordan mener de, at Danmark bliver mere attraktiv ?

Tre erfarne rejsejournalister, som alle har skrevet fra Danmark, giver deres bud på, hvad Danmark skal gøre for at vinde kampen om turisterne.

DET MENER DE OM DANMARK: