Udenlandske medarbejdere overses

Danske virksomheder er for dårlige til at tage sig af internationale medarbejdere og deres familier.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En ny undersøgelse foretaget i østjyske virksomheder viser, at flertallet af de internationale medarbejdere er utilfredse med den indsats virksomhederne gør for at integrere dem og deres familier. Det er netværket International Community i Århus, som arbejder med tiltrækning og fastholdelse for medlemsvirksomheder i regionen, der står bag undersøgelsen, som samtidigt viser, at over 90 procent af virksomhederne har netop fastholdelse højt på dagsordenen. De modstridende resultater vækker bekymring. - Ambitionerne om at fastholde sine internationale medarbejdere bliver hurtigt til tomme ord, hvis ikke det følges op med konkret handling. Og der er ingen tvivl om, at det kræver en særlig indsats at få nye, udenlandske medarbejdere og ikke mindst deres familier til at føle sig hjemme under ofte meget uvante himmelstrøg, siger projektleder Tiny Maerschalk fra International Community. Mangler fokus Undersøgelsen er foretaget blandt 389 internationale medarbejdere i 45 virksomheder, og Tiny Maerschalk fremhæver at 40 procent af virksomhederne mangler viden om, hvorfor medarbejderne rejser, hvor de tager hen, eller hvor mange der bryder kontrakten før tid. - Tallene taler deres tydelige sprog. Virksomhederne har ganske enkelt ikke nok fokus på de problemstillinger, der kan være forbundet med at integrere internationale medarbejdere og deres familier, siger Tiny Maerschalk. Hun understreger, at virksomhederne skal blive bedre til at afsætte ressourcer til fastholdelse, så der for eksempel er en medarbejder med fokus på området. Netværk til familien Virksomheden BioMar, der fremstiller fiskefoder til fiskeopdræt, er en af de virksomheder, der har oplevet udfordringerne med internationale medarbejdere. I forbindelse med ansættelsen af en chilener til en ledende stilling i Århus har virksomheden derfor kontaktet International Community. - Vi har kun meget begrænset erfaring med internationale medarbejdere, og internt har vi ikke en organisation, der kan varetage den slags. Vi ville dog gerne yde en ekstra indsats for at hjælpe hele familien på plads, fortæller koncernchef Torben Svejgård fra BioMar Group A/S. Når medarbejderen og hans familie kommer til Danmark til januar, har BioMar nu en plan for modtagelsen og for at gøre tilflytningen til en god oplevelse. Blandt andet er der blevet etableret kontakt til to familier, der er tilflyttere på lignende vilkår og derfor kan fortælle den chilenske familie om, hvordan det er at komme udefra og falde til i Danmark. Derudover deltager virksomheden i den erfaringsgruppe som International Community har oprettet, hvor virksomhedsledere cirka hver anden måned mødes for at dele erfaringer på området. - Der handler meget om at få spredt de erfaringer, der er rundt omkring. Både gode og mindre gode, og vi kan se, at det giver en masse. Især til mindre virksomheder, der ikke har en decideret HR-afdeling, siger Tiny Maerschalk.