Tre danske veje til det kinesiske midtermarked

Humphrey Lau, administrerende direktør i Grundfos Kina Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Grundfos’ vej: Billigere pumper under andet navn

Grundfos er verdens største producent af pumper med en andel på omkring 50 procent af verdensmarkedet. Selskabet producerer årligt cirka ti millioner pumpeenheder og omsatte sidste år for 22,6 milliarder kroner.

Under navnet »Emerco« (Eemaaique])sælger Grundfos en række billigere og simplere pumper, som er skræddersyet til det kinesiske midtermarked. Det nye produktnavn skyldes, at Grundfos frygter at udvande sit oprindelige brand. Men det skyldes også, at selskabets hidtidige produktions- og salgskanaler ikke er gearet til »good enough«-markedet.

Humphrey Lau, administrerende direktør i Grundfos Kina: »Vi er på et eksperimenterende stadie, og det er meget muligt, at vi samler hele forretningen under Grundfos-brandet igen på et senere tidspunkt. Når det er sagt, så går eksperimentet ud på at markedsføre, sælge og distribuere væsentligt billigere og simplere produkter pumper under navnet Emerco. Vi vil gerne ind på midtermarkedet, og på denne måde undgår vi at sætte vores oprindelige gode brand på spil.«

Danfoss’ vej: To navne på det kinesiske marked

Danfoss-koncernen er bedst kendt for sine termostater, men det er en af verdens førende inden for udvikling og produktion af flere mekaniske og elektroniske komponenter. Selskabet har 56 fabrikker i 18 lande og 23.000 ansatte og omsatte sidste år for godt 34 milliarder kroner.

Danfoss kører en tostrenget strategi i Kina. I 2005 opkøbte Danfoss det velkendte kinesiske brand Holip, der producerer frekvensomformere. De sælges stadig i Kina under samme navn. Samtidig afsætter Danfoss deres egne kendte produkter som termostater, varmevekslere, kompressorer – blot med anderledes specifikationer sammenlignet med andre verdensmarkeder.

Christian Overgaard, regionsdirektør for Danfoss i Kina: »Der vil altid være en fare for at udvande sit brand, når man differentierer sig i forhold til bestemte kundegrupper. Man kan spørge sig selv, hvor grænsen går fra et segment til et andet. Det er, hvadenten man differentierer sig på pris, kvalitet, specifikationer eller positionering. Det vil altid være en intern diskussion, og det er det også i Danfoss.«

Gabriels vej: Markedsføring under eget navn

Gabriel er en jysk producent af tekstil til møbler og en af Europas førende inden for sit felt. Virksomheden omsatte i 2012 for godt 250 millioner kroner.

For ti år siden etablerede virksomheden produktion i Kina med en lokal partner, mens Gabriel stadig markeds-fører sig under eget navn. Produkterne, der føres i Kina, er dog anderledes end produkterne i Europa. Det store midtermarked efterspørger en vis kvalitet, men ikke lige så høj kvalitet som i Europa. Derfor stilles der heller ikke lige så strenge krav til eksempelvis slidstyrke og serviceydelser til produkterne, som i modsætning til i Vesten tit er overflødige i Kina.

Anders Hedegaard Petersen, administrerende direktør i Gabriel: »Good enough handler om lige præcis at ramme de krav, som kunderne og brugerne stiller og ikke alt muligt andet ud over det. Der er helt basalt set andre krav til produkterne derovre end herhjemme.«